Zelfrijdende auto legt veel meer kilometers af

auto-google

25% van de Nederlandse gezinnen heeft twee of meer auto’s op de oprit staan. Met de komst van de zelfrijdende auto zal dit aandeel flink krimpen. Amerikaanse wetenschappers verwachten dat één auto voor de meeste huishoudens voldoende is.

Uit het onderzoek van Brandon Schoettle en Michael Sivak blijkt dat bijna 84 procent van de Amerikaanse huishoudens met twee of meer auto’s geen overlappende ritten hebben. Een zelfrijdende auto kan bijvoorbeeld eerst om 7:00 uur de man des huizes na zijn werk brengen, terugrijden en om 8:15 uur de kinderen op school afzetten. Nu gaat de man met zijn eigen auto naar zijn werk, waarna een vrouw – met haar eigen auto – de kinderen naar school brengt. De zelfrijdende auto zal de rol op zich nemen van een gezinstaxi.

Hoewel het onderzoek zich sterk focust op de Verenigde Staten, zal de situatie in Nederland en België niet anders zijn. Zo woont de gemiddelde Nederlander 14 kilometer van zijn werk, terwijl dit voor de gemiddelde Amerikaan exact gelijk is. Ook het gemiddeld aantal auto’s per gezin is ongeveer gelijk.

Wanneer komt de zelfrijdende auto?

Het is lastig in te schatten wanneer we daadwerkelijk in een zelfrijdende auto stappen, maar de kans is groot dat dit ergens in het volgende decennium gaat gebeuren. Zo heeft Google al een zelfrijdende auto gebouwd. En Google is niet het enige bedrijf dat werkt aan een zelfrijdende auto. Ook Volvo en Tesla Motors zijn er mee bezig. CEO Elon Musk van Tesla Motors verwacht dat in 2020 de eerste zelfrijdende Tesla’s rondrijden.

Verdubbeling in kilometers
Wanneer mensen straks één zelfrijdende auto hebben, dan zal deze auto veel meer kilometers afleggen. Omdat de auto vaak terug naar huis rijdt om nieuwe passagiers op te halen, legt de zelfrijdende auto alle afstanden twee keer af. De onderzoekers spreken over een toename van 18.700 kilometer per jaar naar 32.830 kilometer jaar per auto. De zelfrijdende auto tapt gelukkig stroom en geen benzine, dus de verhoogde kosten vallen reuze mee. Vooral als je bedenkt dat de wegenbelasting en afschrijving van de tweede auto komen te vervallen.

Fileleed
Er is één groot probleem, waar de onderzoekers niet over reppen, maar wat ik wel wil noemen: files. Er zullen veel meer auto’s op en neer pendelen, dus er rijden gemiddeld meer auto’s op een stuk asfalt. Daarnaast zullen veel OV-reizigers overstappen van het OV naar de zelfrijdende auto en zien we mogelijk meer zelfrijdende vrachtauto’s op de weg. Hier is het Nederlandse en Belgische wegennetwerk niet op voorbereid.

Deelservices
Ook voor de verhoogde filedruk is een oplossing. Zelf verwacht ik dat we in de toekomst geen auto meer bezitten, maar dat we allemaal de auto van elkaar gaan delen. De zelfrijdende auto zal de opkomst van dit soort diensten versnellen, omdat een auto op een zelf te bepalen tijdstip op een bepaalde plek kan arriveren. Woon je in De Cocksdorp op Texel of in Hulst in Zeeland? Geen punt, want een auto komt je dan gewoon ophalen. Fijne reis!

Bronmateriaal

"Driverless vehicles: Fewer cars, more miles" - Universiteit van Michigan

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd