aan

In Duitsland heeft een bijna zelfstandig rijdende vrachtwagen een proefritje op de ‘echte’ Autobahn gemaakt.

Na zo’n 20.000 kilometer op testwegen te hebben afgelegd, mocht de bijna autonoom rijdende vrachtwagen vorige week eindelijk de ‘echte’ weg op. Op de A8 in Duitsland maakte de vrachtwagen zijn eerste ‘echte’ kilometers.

Automatische piloot
Aan boord van de vrachtwagen vinden we wat de fabrikant de ‘Highway Pilot‘ noemt. Het systeem maakt onder meer gebruik van radar, camera’s en adaptive cruise control (wat ervoor zorgt dat de afstand tot de voorligger groot genoeg blijft). Met behulp van die foefjes is de vrachtwagen in staat om zelfstandig te rijden. De verantwoordelijkheid blijft echter bij degene achter het stuur liggen: hij of zij moet het verkeer continu monitoren. De Highway Pilot is dan ook het beste te vergelijken met een automatische piloot zoals we die uit vliegtuigen kennen. Wanneer de weersomstandigheden slecht zijn of de markering op de weg slecht zichtbaar zijn, vraagt het systeem bijvoorbeeld of de chauffeur het over wil nemen. Reageert de chauffeur niet, dan zorgt het systeem ervoor dat de vrachtwagen op een veilige manier tot stilstand komt.

Voordelen
Zelfrijdende vrachtwagens hebben verschillende voordelen. Zo zou het door zelfrijdende vrachtwagens veiliger worden op de weg: een computersysteem wordt niet moe en wordt niet afgeleid. Ook wordt er brandstof en uitstoot bespaard, omdat het systeem heel efficiënt remt, accelereert en van versnelling wisselt.

Gewoon
Wat deze vrachtwagen zo bijzonder maakt, is dat deze eigenlijk heel gewoon is. Het gaat om een standaard vrachtwagen waarvan er in de fabriek meerdere gemaakt zijn, waar vervolgens het Highway Pilot-systeem in is gebouwd. Wat de fabrikanten zo aantonen, is dat het systeem in elke vrachtwagen van elk willekeurig merk kan worden ingezet.

Hoewel deze zelfrijdende vrachtwagen nu in Duitsland op de Autobahn rijdt, lijkt een wereld waarin veel meer van deze vrachtwagens rondrijden nog ver weg. Het systeem moet daarvoor heel uitgebreid getest worden en ook de regelgeving (zowel in Duitsland als daarbuiten voor internationaal transport) zal moeten worden aangepast.