Patiënten die net een beroerte hebben gehad, doen er goed aan om te zingen. Wie zingt gebruikt een ander deel van de hersenen dan wanneer diegene praat. Door te zingen wordt het beschadigde ‘spreekgedeelte’ van de hersenen niet gebruikt en leren patiënten gebruikt te maken van het ‘zanggedeelte’.

De ‘melodische intonatie therapie’ wordt o.a. gebruikt door Gottfried Schlaug. De therapie wordt gezien als een erkende medische techniek. Onderzoekers gebruikten de techniek voor het eerst, toen ze ontdekten dat patiënten met hersenbeschadigingen niet konden praten, maar wel konden zingen. Bij professionele zangers is het zanggedeelte van de hersenen beter ontwikkeld, dan bij normale mensen.

Wie praat gebruikt vooral de linkerkant van de hersenen. Wie zingt gebruikt voornamelijk de rechterkant. Het is niet zo dat de rechterhelft de rol van praten kan overnemen. Het praten blijft een zingende klank hebben. “Tijdens de therapie leren patiënten hun woorden in simpele melodieën te leggen”, vertelt professor Schlaug. “Muziek is misschien wel een alternatief medium om andere delen van de hersenen te gebruiken, die anders niet gebruikt worden.”

Muziek heeft een grote invloed op andere gebieden. Zo verbetert muzikale training de mogelijkheid om te lezen. Dr. Nina Kraus, een neurowetenschapper van de Noordwestelijke universiteit in Chicago, vindt dat muziek een belangrijk deel moet uitmaken van de educatie van kinderen.

Meer weten over muziektherapie? Scientias.nl publiceerde in januari 2010 een interessant artikel over de voordelen van deze vorm van therapie. Lees het artikel: ‘Een deuntje met genezende kracht‘.