Je zus wil graag wat kilootjes kwijtraken en daarom heeft ze in 2016 een abonnement afgesloten bij de lokale sportschool. Je collega geeft aan dat hij in het nieuwe jaar graag wil stoppen met roken. Als toeschouwer kun jij helpen om deze goede voornemens te laten uitkomen, en wel zo!

Wetenschappers van verschillende Amerikaanse universiteiten hebben een meta-analyse uitgevoerd, waarbij meer dan honderd onderzoeken zijn gescreend.

Stel, je wil het gedrag van iemand anders beïnvloeden, dan heeft het zin om hem of haar een vraag te stellen. Een goed voorbeeld is: “Ga je dit jaar meer bewegen?” Als een persoon gevraagd wordt of hij een toekomstige activiteit gaat uitvoeren, dan is de kans dat dit gaat gebeuren groter. Een vraag als “Ga je recyclen?” zorgt voor een psychologische reactie, die het gedrag beïnvloedt. De vraag dwingt mensen om na te denken over recyclen, waardoor ze bewust worden van het feit dat recyclen goed is voor het milieu. Daarnaast voelen zij zich minder fijn wanneer ze niet recyclen. Om deze vervelende gevoelens af te werpen worden ze min of meer gedwongen om afval te scheiden.

“We zijn erachter gekomen dat het effect het sterkst is om gedrag aan te moedigen met persoonlijke of sociaal geaccepteerde normen, zoals gezond eten en vrijwilligerswerk”, zegt auteur Eric R. Spangenberg van de universiteit van Californië in Irvine. “Maar het kan zelfs gebruikt worden om consumenten te beïnvloeden om bijvoorbeeld een nieuwe computer te kopen.” Dit gebeurt o.a. in advertenties, mailings en op grote posters.

Om een goed voornemen te laten uitkomen, is het beter om het in een vraag-vorm aan jezelf te stellen – “Ga ik meer sporten: ja of nee?” – dan in de vorm van een statement – “Ik ga meer sporten”. En als je de voornemens weet van anderen, dan kun je hen een duwtje in de rug geven door regelmatig een vraag af te vuren.

P.s. stoppen met roken in 2016? Lees dan deze vijf wetenschappelijke tips!