Hollandse glorie lijkt nabij!

Op dit moment racen 38 studententeams in hun zelfgebouwde zonne-auto’s door de Australische outback. Ze moeten zich – zo snel mogelijk of zo zuinig mogelijke – van Darwin aan de noordkust naar Adelaide aan de zuidkust zien te verplaatsen. En dat zonder een druppel brandstof te verbruiken!

Binnen de Challenger-klasse is het de uitdaging om als eerste over de finishlijn in Adelaide te komen. De zonne-auto’s mogen elke dag tussen 8.00 en 17.00 uur (lokale tijd) rijden en moeten dan vanzelfsprekend zo ver mogelijk zien te komen.

TU Delft
En dat gaat de Nederlandse deelnemers goed af. Studenten van de TU Delft – verenigd in het Nuon Solar Team – houden de leiding in het Challenger-klassement (zie kader). Hun zonne-auto heeft inmiddels 1766 kilometer afgelegd en daarbij een gemiddelde snelheid van zo’n 80,7 kilometer per uur weten te behalen. En daarmee zijn de Delftse studenten veruit de snelsten: ze liggen maar liefst 56 minuten voor op de nummer twee: een team uit Michigan.

RED Shift van Solar Team Twente. Afbeelding: Jérôme Wassenaar.

Twente
Op de derde plek in hetzelfde klassement treffen we ook Nederlanders aan: het Solar Team Twente met zonne-auto RED Shift. Ook dat team heeft al 1766 kilometer afgelegd, met een gemiddelde snelheid van zo’n 76,5 kilometer per uur. Het team ligt een kwartiertje achter op het team uit Michigan. Maar de Twentenaren geven zich nog niet gewonnen, zo vertelt teamleider Olivier Berghuis. “Op dit moment ligt Michigan vlak voor ons en het Nuon Solar Team bevindt zich op ruimere afstand van Michigan. Het wordt zeker een uitdaging om de eerste plek te behalen, maar wij gaan er voor.”

Binnen de Cruiser-klasse gaan de prijzen naar de meest efficiënte zonne-auto die de race – van Darwin naar Adelaide – uitrijdt.

Efficiënt
Ook in de Cruiser-klasse (zie kader) geldt: ‘oranje boven!’. In dat klassement heeft Solar Team Eindhoven op dit moment op overtuigende wijze de leiding. De Eindhovense studenten hebben al 1500 kilometer afgelegd in hun zonne-auto Stella Vie en staan aan kop omdat hun auto zeer efficiënt met de beschikbare energie omgaat en toch vijf mensen vervoert.

Stella Vie in actie. Afbeelding: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke.

Voor alle teams geldt echter nog steeds: de strijd is niet gestreden. De totale rit is zo’n 3000 kilometer lang en dat betekent dat de Nederlandse studenten hun koppositie nog 1500 kilometer lang vast moeten zien te houden. Of dat gaat lukken, is koffiedik kijken. Een beetje tegenwind, een technisch mankement of een dicht wolkendek kan de wedstrijd weer helemaal opengooien. Voor nu ziet het er echter goed uit en lijkt het motto van de Bridgestone World Solar Challenge – Take on the Dutch, omdat de Nederlanders nogal eens de neiging hebben om de hoofdprijs mee naar huis te sjouwen – niet echt uit de verf te komen.