Als uw buren zonnepanelen op het dak leggen, is de kans groot dat u niet veel later volgt. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Yale. Zonne-energie is namelijk besmettelijk.

De onderzoekers trekken die conclusie nadat ze installaties van zonnepanelen in de staat Californië bestudeerden. Ze ontdekten dat mensen een grotere kans hadden om zonnepanelen te installeren wanneer in datzelfde postcodegebied al mensen met zonnepanelen woonden.

Onderzoek
“We keken naar de invloed die het aantal cumulatieve installaties – het aantal mensen dat in een postcodegebied zonnepanelen installeert – had op de kans dat er nieuwe installaties in dat postcodegebied zouden plaatsvinden,” vertelt onderzoeker Kenneth Gillingham. De onderzoekers gingen vanzelfsprekend na of er echt geen andere factoren waren die konden verklaren waarom mensen in een bepaald gebied zonnepanelen installeerden. Bijvoorbeeld een marketingcampagne van een producent van zonnepanelen in dat gebied. Of het clusteren van mensen die extra betrokken waren bij het milieu, bijvoorbeeld in ecologische wijken.

WIST U DAT…

…er ook nagedacht wordt over 3D-zonnepanelen?

Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat tien extra installaties van zonnepanelen in één postcodegebied de kans dat er meer installaties volgden met 7,8 procent deed toenemen. “Deze resultaten vormen bewijs van een statistische en economisch significant effect,” concludeert onderzoeker Bryan Bollinger.

De buurman als concurrent
De kans dat iemand zonnepanelen installeerde, bleek extra sterk te stijgen wanneer buurtbewoners niet alleen zonnepanelen hadden, maar er ook over spraken. “Als mijn buurman een zonnepaneel installeert en me vertelt dat hij geld bespaart en dat hij er heel enthousiast over is, is het waarschijnlijk dat ik hetzelfde ga doen,” verklaart Gillingham. “En dan zijn er anderen die ook zonnepanelen gaan installeren, omdat ze niet voorbijgestreefd willen worden door hun buren.”

Producenten van zonnepanelen kunnen hun voordeel doen met dit onderzoek. Zij doen er wellicht goed aan om hun zonnepanelen vooral te promoten in gebieden waar sommige mensen al zonnepanelen hebben, zo schrijven de onderzoekers in het blad Marketing Science.