Zonneactiviteit speelt minimale rol in opwarming van de aarde

zon

Veranderingen in de zonneactiviteit hebben amper bijgedragen aan de opwarming van de aarde die zich in de twintigste eeuw voltrok. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek. De opwarming in de vorige eeuw zou voor niet meer dan tien procent aan veranderingen in zonneactiviteit te wijten zijn.

In het verleden werd de zonneactiviteit en het vermogen van de zon om kosmische straling tegen te houden regelmatig aangedragen als een gedeeltelijke verklaring voor het stijgen van de temperaturen op aarde. Onderzoekers stelden dan dat een grotere activiteit van de zon zowel direct als indirect invloed had op de temperaturen op aarde. De verhoogde zonneactiviteit zou de aarde direct opwarmen. En indirect zou een verhoogde zonneactiviteit ook tot een hogere oppervlaktetemperatuur op aarde leiden, omdat een actievere zon meer kosmische straling tegenhield, waardoor die straling de aardse atmosfeer niet bereiken kon, er minder wolken ontstonden en de temperatuur steeg.

Een nieuw onderzoek toont nu aan dat de zonneactiviteit inderdaad invloed heeft op de temperaturen op aarde, maar dat die invloed minimaal is. De onderzoekers trekken die conclusie nadat ze de temperaturen op aarde (vanaf 1955) naast informatie over zonneactiviteit en kosmische straling legden. Ze ontdekten dat er elke 22 jaar een kleine correlatie tussen kosmische straling en de wereldwijde temperatuur was, maar de verandering in de hoeveelheid kosmische straling die de aarde bereikte bleef één of twee jaar achter bij de verandering in temperatuur. Dat suggereert dat niet kosmische straling en de totstandkoming van de wolken, maar directe effecten van de zon verantwoordelijk waren voor de temperatuurverandering. De onderzoekers concluderen dan ook dat er geen robuust bewijs is dat kosmische straling en de totstandkoming van wolken samenhangt met veranderingen in de wereldwijde temperatuur.

De onderzoekers doken ook in eerdere onderzoeken die naar een eventueel verband tussen zonneactiviteit en temperaturen op aarde zijn gedaan. In combinatie met hun eigen studie komen ze tot de conclusie dat veranderingen in de zonneactiviteit – hetzij direct of indirect – de opwarming van de aarde in de twintigste eeuw niet meer dan tien procent verklaren kunnen.

"Solar Activity Playing a Minimal Role in Global Warming, Research Suggests" - Institute of Physics (via Sciencedaily.com).
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Robert Simmon / NASA / ESA / SOHO / EIT / LASCO.