solar-impulse

Dit weekend landde het zonnevliegtuig Solar Impulse in New York. Een mijlpaal! Voor het eerst vloog een vliegtuig dwars door Amerika zonder één druppel brandstof te gebruiken.

De vlucht van west naar oost bestond uit verschillende etappes. Op 3 mei startte het team met de eerste etappe van San Francisco naar Phoenix. Vervolgens landde het zonnevliegtuig in steden als Phoenix, St. Louis, Washington en uiteindelijk New York.

Piloot André Borschberg, CEO van Solar Impulse, landde zijn vliegtuig drie uur eerder dan verwacht op het John F. Kennedy vliegveld. “De laatste etappe was zwaar, omdat materiaal losraakte van de linkervleugel. We onderzochten diverse scenario’s, waaronder uitwijken naar de Atlantische oceaan, maar besloten uiteindelijk om toch op JFK te landen. Dit soort problemen horen er nu eenmaal bij bij dit soort experimentele vluchten.”

Reis om de wereld
Borschberg heeft grote plannen met het zonnevliegtuig. “In 2015 willen we de wereld rond met het zonnevliegtuig”, zegt Borschberg. “De afgelopen maanden hebben we veel kennis opgedaan ter voorbereiding op de grote wereldreis.”

53 kilometer per uur
In totaal legde het zonnevliegtuig de afgelopen maanden een afstand af van 5650 kilometer. De totale reis duurde 105 uur en 41 minuten. Dit betekent dat de gemiddelde snelheid 53,3 kilometer per uur was. Dit komt bij lange na niet in de buurt van commerciële passagiersvliegtuigen, die gemiddeld duizend kilometer per uur vliegen.

Uniek vliegtuig
Solar Impulse vliegt op zonne-energie. Het vliegtuig weegt niet veel meer dan een personenauto, maar heeft vleugels die even breed zijn als die van een Airbus A340. Deze vleugels zijn bekleed met 12.000 zonnecellen. Deze elektriciteit wordt opgeslagen, zodat Solar Impulse ook ‘s nachts kan vliegen. “We moeten elke watt die de zon ons verschaft halen en alle overbodige energie in de batterijen opslaan”, legt Borschberg uit.

Bewustwording
Hoewel de Solar Impulse in de nabije toekomst niet ingezet gaat worden om passagiers te vervoeren, is de Amerikaanse campagne vooral bedoeld om bewustwording te creëren en duurzame technologieën te promoten. Vandaar dat de tussenstops in de Amerikaanse steden van groot belang waren.