‘Zorg voor demente maakt dement’

Echtgenoten van mensen met dementie hebben een zes keer grotere kans om zelf ook dement te worden. Dat blijkt uit onderzoek. Volgens de wetenschappers brengt de zorg voor de partner met dementie zoveel stress met zich mee dat ook het brein van de verzorger wordt aangetast.

De onderzoekers bestudeerden oudere stellen waarbij één van de partners dement was en waarbij de andere partner de belangrijkste verzorger was. De kans dat de gezonde partner ook dement zou worden bleek groot te zijn. Maar: het grootste gedeelte van de verzorgers ontwikkelde geen dementie.

Mantelzorgers geven vaak aan het dat zorgen voor iemand met dementie vele malen zwaarder is dan het verzorgen van iemand met enkel lichamelijke beperkingen. Dit onderzoek onderschrijft dat. Volgens de onderzoekers is er nog meer onderzoek nodig om te achterhalen of de dementie bij de verzorgende partner alleen veroorzaakt wordt door stress of dat de levensstijl – die door echtgenoten vaak gedeeld wordt – ook een rol speelt.

De wetenschappelijke wereld neemt aan dat alzheimer nauw samenhangt met genetische factoren, leeftijd, medische voorgeschiedenis en levensstijl. Het aantal patiënten met dementie neemt door de vergrijzing snel toe en dat bewijst hoe hard nader onderzoek nodig is. Alzheimer kan niet worden genezen.