Zwart gat in Melkweg is een zeer slechte eter

ASTRONOMIE  In het centrum van het melkwegstelsel huist het supermassieve zwarte gat Sagittarius A. Dit zwarte gat is relatief rustig in vergelijking met andere grote zwarte gaten. Misschien komt dit wel omdat het object zo weinig eet. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat het zwarte gat zichzelf uitgehongerd.

De sterren in de buurt van Sagittarius A zijn ver verwijderd van het zwarte gat. Dit is niet erg fijn, want het supermassieve zwarte gat verorbert de zonnewinden. En doordat het object weinig invloed heeft op de sterren, krijgt het zwarte gat slechts één procent van alle brandstof in de zonnewinden.

Maar het blijkt nog minder te zijn. NASA’s Chandra röntgentelescoop is erachter gekomen dat het zwarte gat slechts één procent van die ene procent opeet. Doordat de materie in de omgeving van de event horizon – binnen deze grens kan licht niet meer ontsnappen – enorm heet is, oefent de materie een uitwaartse druk uit. Hierdoor kan minder materie het zwarte gat bereiken: een honderdste procent.