Zwarte planten op planeten met twee zonnen?

Planten op planeten in een zonnestelsel met meerdere zonnen zien er waarschijnlijk heel anders uit dan de ons bekende groene exemplaren hier, zo blijkt.

Wetenschappers doen hun theorie vandaag tijdens een bijeenkomst van de Royal Astronomical Society in Llandudno (Engeland) uit de doeken.

Een planeet met twee zonnen. Foto: ESO / L. Calçada
De onderzoekers gaan er voor het gemak vanuit dat de buitenaardse planten (of iets wat daarop lijkt) ongeveer net zo werken als de exemplaren op aarde. De planten willen zoveel mogelijk energie opnemen voor de fotosynthese, maar moeten daarvoor een trucje uithalen om de energie van allebei de zonnen (die vaak niet even krachtig zijn en niet dezelfde kleur hebben) op te vangen. Ze hebben meerdere soorten lichtabsorberende pigmenten nodig die licht op verschillende golflengtes kunnen vangen. Zulke pigmenten geven de planten een grijze of zelfs zwarte kleur, zo stellen de onderzoekers.

Het lijkt misschien niet aannemelijk dat planten op verre planeten groeien, maar toch is de hele theorie niet heel vergezocht, zo stellen de onderzoekers. Uit computersimulaties blijkt dat aardachtige planeten vaak in zonnestelsels met meer dan één zon voorkomen. Meer dan een kwart van alle zonachtige sterren in ons sterrenstelsel en ongeveer de helft van alle rode dwergen bevinden zich in zonnestelsels met twee of meer sterren.