kepler2

Tweede aarde ontdekt, maar is er ook leven?

Wetenschappers hebben een rotsachtige exoplaneet in de leefbare zone van een ster gevonden. Kepler 186f is ongeveer tien procent groter dan de aarde. De grote vraag: is er leven op deze tweede aarde?

stratosfeer

Nieuw gat in de atmosfeer is mogelijk een snelweg voor ozonvernietigende stoffen

Wetenschappers hebben een nieuw gat in de atmosfeer gevonden.

zingen

Territoriumdrift: de eeuwigdurende strijd in uw achtertuin en op de camping

Het lijkt wel oorlog in de achtertuin van columniste Noor Fiers. Gelukkig is deze 'strijd' te verklaren.

Laatste nieuws
mars express

Op de vlucht voor een komeet: hoe een Marsorbiter het vege lijf kan redden

In oktober scheert komeet Siding Spring langs Mars. De stofdeeltjes die daarbij van de komeet afvliegen, kunnen een risico vormen voor de orbiters in een baan rond de rode planeet. Maar de orbiters zijn zeker niet kansloos: ontsnappen is mogelijk! Lees verder »

Duurzame ruimtevaart: SpaceX gebruikt herbruikbare raket voor Dragon-lancering

Vannacht is de Dragon-capsule succesvol gelanceerd. Op dit moment reist het ruimtevaartuig naar het internationale ruimtestation. De raket die gebruikt is voor de lancering zal deels opnieuw gebruikt worden en dat is een revolutie in de dure ruimtevaartindustrie. Lees verder »
siding

Siding Spring: een lust voor het oog en/of een bedreiging voor ‘onze’ Marsorbiters?

In oktober scheert komeet Siding Spring op een afstand van 132.000 kilometer langs Mars. En dat wordt billenknijpen. Enerzijds hopen dat het mooie beelden oplevert. Anderzijds hopen dat de ruimtesondes die we daar met veel moeite naartoe hebben gebracht de scheervlucht heelhuids doorkomen. Lees verder »
groenland

Miljoenen jaren oud landschap ontdekt onder Groenlandse ijskap

Onderzoekers hebben 3,2 kilometer onder de Groenlandse ijskap een toendra-landschap ontdekt. Het landschap is zo'n drie miljoen jaar oud en suggereert dat de Groenlandse ijskap al veel langer bestaat dan gedacht en verschillende periodes van opwarming overleefd heeft. Lees verder »
atmosfeer

Atmosfeer van Mars was al heel vroeg anders dan die van de aarde

De atmosfeer van de aarde en Mars vertoonden al heel vroeg in de evolutie van ons zonnestelsel grote verschillen. Dat stellen onderzoekers nadat ze 40 meteorieten afkomstig van de rode planeet bestudeerden. Lees verder »
pesten

Pesterijen op schoolplein hebben zeker veertig jaar effect

Zelfs veertig jaar later zijn de sociale, fysieke en mentale gevolgen die pesterijen op kinderen kunnen hebben, nog merkbaar. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek. Lees verder »
mainstone

Nieuwe mijlpaal in langstlopende experiment ter wereld

We hebben er dertien jaar op mogen wachten, maar er is weer een doorbraak in het traagste experiment ter wereld. Tijdens het pekdruppelexperiment van de universiteit van Queensland is weer een druppel gevallen. Het is de negende druppel in 84 jaar tijd. Lees verder »
tarwe

Ons grootste probleem in 2050 is een tekort aan voedsel

Over veertig jaar hebben we een serieus probleem. En het heet voedseltekort. Voor het eerst in de historie van onze soort zal de voedselproductie wereldwijd beperkt worden door een tekort aan land, water en energie. Dat stellen onderzoekers. Lees verder »
onderzoek

Meteorieten brachten mogelijk vitamine B3 op aarde

De jonge aarde werd gebombardeerd met meteorieten. En die meteorieten voorzagen onze planeet wellicht van een extra dosis vitamine B3. Dat stellen onderzoekers. Hun studie onderschrijft de theorie die stelt dat het ontstaan van leven op aarde mede mogelijk werd gemaakt door meteorieten die belangrijke moleculen die in de ruimte waren ontstaan naar de aarde brachten. Lees verder »
penis

Vrouwtjes met een penis en mannetjes met een vagina: bij deze nieuw ontdekte insecten is dat heel gewoon

Wetenschappers hebben een bijzondere vondst gedaan in Brazilië. Ze troffen er vier nieuwe soorten insecten aan die hun geslachtsdelen 'geruild' hebben. De vrouwelijke insecten hebben een penis. De mannetjes een soort vagina. Lees verder »
kepler2

Tweede aarde ontdekt, maar is er ook leven?

Wetenschappers hebben een rotsachtige exoplaneet in de leefbare zone van een ster gevonden. Dit maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie tijdens een persconferentie bekend. Kepler 186f is ongeveer tien procent groter dan de aarde. De grote vraag: is er leven op deze tweede aarde? Lees verder »
featured

Hubble vereeuwigt duizenden sterrenstelsels op één foto

Richt een ruimtetelescoop op een zwart stukje hemel en laat de sluiter open staan. Het resultaat: een foto met vele duizenden sterrenstelsels. Sommige sterrenstelsels bevinden zich op een afstand van slechts enkele tientallen of honderden miljoen lichtjaar, terwijl andere nog veel verder verwijderd zijn. Lees verder »
baby

Haren van pasgeborenen verraden hoe hun leventje in de baarmoeder was

Door de haren van pasgeborenen te bestuderen, kunnen we te weten komen onder welke omstandigheden de kleintjes in de baarmoeder gevormd zijn. Dat hebben onderzoekers ontdekt. De haren van pasgeborenen blijken een schat aan informatie te herbergen. Lees verder »
oma

Is oma apathisch? Misschien krimpt haar brein wel!

Heeft oma niet meer zoveel interesse in de wereld om haar heen? Het kan erop wijzen dat haar brein aan het krimpen is. Dat suggereert nieuw onderzoek. Lees verder »