Huidbacteriën bepalen of mug uw bloed wil

Vraagt u zich ook wel eens af waarom muggen u altijd moeten hebben? Wetenschappers zijn er nu uit: het ligt aan uw bacteriën.

De ene mens wordt vaker door muggen geprikt dan de andere. Gekscherend wordt wel eens gezegd dat de één ‘lekkerder bloed’ heeft dan de ander. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt nu dat dat een bakerpraatje is.

Uit experimenten blijkt namelijk dat mensen met meer bacteriën op de huid, maar minder diversiteit aan bacteriën aantrekkelijk zijn voor muggen. Dat schrijven de onderzoekers in het blad PLoS ONE.

…we eigenlijk helemaal niet blij mogen zijn met een dode mug?

Uien
Ze verzamelden 48 volwassen mannen die tussen de 20 en 64 jaar oud waren. Zo’n 24 uur voor het experiment begon, mochten de proefpersonen geen uien, gekruid eten en knoflook meer nuttigen. Ook kregen ze speciale kleding aan die twee keer met ethanol gewassen was. De proefpersonen mochten zich kort voor het experiment begon ook niet meer met zeep wassen.

A. gambiae
Daarna werden er monsters afgenomen. De onderzoekers verzamelden de bacteriën die op de huid van de proefpersonen leefden. En er werd gekeken hoe aantrekkelijk de mix van bacteriën voor de mug Anopheles gambiae sensu stricto was. Hieruit bleek dat veel bacteriën met een lage diversiteit muggen het meest aansprak.

Het is misschien prettig om te weten waarom u zo vaak en een ander zo weinig geprikt wordt. Maar het onderzoek dient natuurlijk nog een hoger doel. De onderzoekers hopen dat de resultaten uiteindelijk leiden tot de ontwikkeling van (persoonlijke) middelen die mensen tegen malariamuggen beschermen.

"Composition of Human Skin Microbiota Affects Attractiveness to Malaria Mosquitoes" - Plosone.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door dr_relling (cc via Flickr.com).
  • R Teyn

Ik heb gemerkt dat ik wel gstoken word maar niet reageer op het stofje dat de mug inspuit er ontstaat dus geen bult en er is geen juk Ik heb jaren lang gedacht dat ik niet gestoken werd

• me

hoe merkte je dan. weet je dan dat je gestoken word?

• http://www.muggen-weg.nl/ Erik

Ik ben altijd favoriet bij de muggen, behalve als mijn vrouw koorts heeft. Dan pakken ze haar. De muggen zullen behalve op geur dan toch ook op temperatuur afgaan?

Noot van de redactie: wij vinden het leuk als je een reactie plaatst! Het enige wat we vragen is dat je het beschaafd en on-topic houdt. Reacties die niet aan deze regels voldoen, worden verwijderd.