Het is het laatste wat adverteerders willen en toch gebeurt het, zo blijkt uit onderzoek: advertenties doen consumenten aan de concurrentie denken.

Wetenschappers lieten 96 mensen een lijst met namen van bekende banken zien. Na afloop kregen de proefpersonen de vraag of bank X – eveneens een bekende bank – op de lijst stond. 71 procent van de proefpersonen zei van wel terwijl dat niet het geval was.

Herinnering
Om er zeker van te zijn dat de mensen niet zomaar gokten, moesten de proefpersonen aangeven of hun herinnering aan de banken op de lijst levendig was of dat het aannemelijk was dat ze zich sommige banken niet meer konden herinneren. 31 procent van de mensen die ten onrechte stelde dat bank X op de lijst stond, gaf aan zich de banken op de lijst nog levendig te kunnen herinneren. Hoe langer het geleden was dat mensen de lijst hadden gezien, hoe vaker ze stelden een bank die niet op de lijst stond wel op de lijst te hebben gezien.

WIST U DAT…

…de eerste letter van uw naam bepaalt wat voor consument u bent?

Associatie
Mensen krijgen een bepaalde naam te horen of te zien en gaan die waarschijnlijk associëren met namen die ermee samenhangen. Na verloop van tijd weten ze niet meer goed welke naam ze echt gehoord hebben en welke ze er zelf bijgehaald hebben.

Adverteerders hoeven natuurlijk geen genoegen te nemen met het afdwalende brein van de consument. Zo zouden ze zich moeten richten op zaken waarin zij zich onderscheiden van de concurrentie. Dat zou associëren moeilijker maken.