haan

Wie verlangt naar een gezond gewicht doet er goed aan eens een ochtendwandeling te maken. Mensen die aan het eerste zonlicht worden blootgesteld zijn doorgaans slanker dan mensen die pas later in de middag daglicht vangen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

“Hoe vroeger op de dag mensen zichzelf aan licht blootstelden, hoe lager hun BMI was,” vertelt onderzoeker Kathryn Reid. En de invloed die dat ochtendlicht op het lichaamsgewicht had was onafhankelijk van het dieet, bewegingspatroon, de bedtijd en leeftijd van de proefpersonen.

WIST U DAT…

eerder onderzoek aantoonde dat een sociale jetlag – daar is sprake van als de biologische en sociale klok niet gelijk opgaan – de kans op overgewicht vergroot?

Duur
Maar niet alleen het moment waarop we ons aan daglicht blootstellen, is belangrijk. Ook de duur doet ertoe. Zo is twintig tot dertig minuten ochtendlicht nodig om ervoor te zorgen dat dat licht invloed uitoefent op uw BMI. Bovendien heeft de intensiteit van het licht ook invloed. Zo moet de lichtintensiteit minimaal 500 lux zijn. Dat betekent niet dat u alleen op zonnige dagen met een ochtendwandeling aan uw BMI kunt werken: zelfs als het bewolkt is, is al snel sprake van een lichtintensiteit van 1000 lux. Al met al is het dus een optelsom van drie dingen: de timing, de lichtintensiteit en de duur.

Lichaamsklok
Maar hoe oefent licht nu precies invloed uit op ons BMI? Dat moet nog exact onderzocht worden, maar vooralsnog lijkt het alles te maken te hebben met onze lichaamsklok. “Licht is het beste in staat om uw interne klok synchroon te laten lopen,” vertelt onderzoeker Phyllis C. Zee. Die interne klok regelt weer ons dag- en nachtritme en onze energiebalans. “Als een persoon op het juiste moment van de dag niet voldoende licht vangt, kan dat de interne klok verstoren en dat heeft invloed op de stofwisseling en kan leiden tot gewichtstoename.”

Het onderzoek kan mensen wellicht helpen om een gezond gewicht te bewerkstelligen of te behouden. “Net zoals mensen meer proberen te slapen om gewicht te verliezen, kan het manipuleren van licht wellicht ook een manier zijn om gewicht te verliezen,” stelt onderzoeker Kathryn Reid. “De boodschap is dat je meer helder licht tot je moet nemen tussen acht en twaalf uur ‘s ochtends,” voegt Zee toe.