Onderzoek van de Wageningen Universiteit wijst erop dat het eten van appels en peren de kans op beroertes flink kan verkleinen.

Het draait allemaal om groente en fruit dat aan de binnenkant wit is. Denk aan bananen, maar ook appels, peren en bijvoorbeeld bloemkool. Mensen die dit soort groente en fruit veelvuldig eten, zien hun kansen op een beroerte tot wel 52 procent dalen.

Onderzoek
De onderzoekers baseren hun conclusies op een onderzoek onder 20.000 volwassenen. De proefpersonen werden tien jaar lang gevolgd. Ze vulden allemaal een vragenlijst in waarin niet alleen hun dieet, maar ook hun levensstijl aan bod kwam. Die informatie en de informatie die in de tien jaar die volgde werd verzameld, stelde de onderzoekers in staat om een verband te vinden tussen bepaalde soorten groente en fruit en beroertes.

WIST U DAT…

Meer
Mensen die per dag 25 gram meer wit fruit en witte groente aten, zagen hun kans op een beroerte met negen procent dalen, zo is in het blad Stroke te lezen. Even ter vergelijking: de gemiddelde appel weegt 120 gram. De onderzoekers konden geen verband vinden tussen beroertes en groene, oranje en rode groente en fruit.

Onduidelijk
Waarom juist wit fruit en witte groente zo belangrijk is, is onduidelijk. “Het is moeilijk te zeggen welke voedingsstoffen verantwoordelijk zijn,” legt onderzoeker Linda Oude Griep uit. Ze benadrukt dat het echter geen kwaad kan om wit fruit altijd op de fruitschaal te hebben liggen. “Elke dag één appel eten is een gemakkelijke manier om meer wit fruit en groente te eten.”

Experts benadrukken dat naast wit fruit en witte groente ook andere kleuren belangrijk zijn. Ze mogen dan ogenschijnlijk geen invloed hebben op beroertes: ze zijn weer belangrijk om andere aandoeningen af te weren.