Astronomen zien de geboorte van een viervoudig sterrensysteem

sterrenkwartet

De komende 40.000 jaar kunnen astronomen de geboorte van een viervoudige ster live volgen. Dit is goed nieuws voor de wetenschap. Huidige computermodellen over de geboorte van meervoudige sterrensysteem kunnen nu daadwerkelijk getoetst worden.

Het internationale team van astrofysici hebben de viervoudige ster in het sterrenbeeld Perseus gevonden. Het systeem bestaat uit een jonge ster, die momenteel nog aan het ontwikkelen is. Daarnaast bevinden zich drie gaswolken in de nabij omgeving van de ster. Volgens berekeningen van de astrofysici trekken deze gaswolken de komende jaren verder samen, waardoor er drie sterren ontstaan. Iedere gaswolk doet er ongeveer 40.000 jaar over om te transformeren in een ster.

De drie sterren worden waarschijnlijk vrij klein. Ze zijn straks tien keer zo licht als de zon. De afstand tussen de verschillende gaswolken bedraagt ongeveer duizend keer de afstand van de aarde naar de zon. Dit komt neer op ruwweg 150 miljard kilometer.

Wat gaat er in de toekomst gebeuren met deze sterren? De astrofysici voorspellen een vechtscheiding. “Sterrensystemen met meer dan drie leden zijn onstabiel”, vertelt onderzoeker Jaime Pineda van het Max Planck Instituut. “Het meest aannemelijke scenario is dat het viervoudige systeem slechts enkele duizenden jaren blijft bestaan.” De twee sterren die zich het dichtst bij elkaar bevinden, vormen straks een stabiele dubbelster. De twee andere sterren worden over 500.000 jaar de ruimte in geschoten.