Australië gaat vanaf 2012 als eerste land ter wereld alleen nog sigarettenpakjes zonder logo’s en grote merknamen verkopen. De ruimte op de pakjes wordt vanaf dan opgevuld met grote grafische waarschuwingen tegen roken. De merknaam komt piepklein onderaan te staan. De tabaksindustrie is ziedend.

“Sigaretten zijn niet koel, sigaretten doden mensen,” merkt de Australische premier Kevin Rudd op. “Dit wordt de meest hardhandige aanpak van de verpakking van sigaretten.”

Maar de Australische regering gaat nog verder. Zo gaat de belasting op sigaretten met 25 procent omhoog. De opbrengst daarvan gaat rechtstreeks naar de zorg. Bovendien zijn er plannen om de online advertenties van de tabaksindustrie aan banden te leggen. Daarnaast maakt de overheid 27,8 miljoen dollar vrij om een harde campagne tegen roken te starten.

“De grote tabaksbedrijven haten wat wij doen,” vertelt Rudd. “Maar de overheid maakt geen excuses voor wat zij doet. Het is de juiste beslissing.” De tabaksindustrie is het er inderdaad niet met eens. De vermelding van het merk op de sigarettenpakjes is volgens de bedrijven doorslaggevend voor de verkoop. Zonder het logo of de merknaam zou de klant merken niet meer uit elkaar kunnen houden.

Volgens Rudd sterven elk jaar 15.000 Australiërs aan ziektes die met roken samenhangen. En dat brengt een hoop kosten met zich mee: zo’n 31,5 miljard per jaar.