Het is de gewoonste zaak van de wereld in de Formule E-race: van auto wisselen omdat de accu (bijna) leeg is. Maar dankzij een nieuwe coating kan dat wel eens gaan veranderen.

De Formule 1 kennen we natuurlijk allemaal. Wat minder bekend wellicht is de Formule E: een autosportklasse met alleen maar elektrische auto’s. In 2014 werd de eerste Formule E-race gehouden. En tijdens die race werd wel duidelijk dat racen met elektrische auto’s toch een tikkie anders is dan racen met een Formule 1-wagen. Zo zie je Formule E-coureurs tijdens de races zo ongeveer halverwege een pitstop maken om van auto te wisselen. De reden? Hun accu is leeg.

Een Amerikaans laboratorium heeft nu voor alle coureurs in de Formule E goed nieuws. In het blad Scientific Reports schrijven de wetenschappers dat ze een manier bedacht hebben om de energiedichtheid van de accu te vergroten. Door een laagje aluminiumoxide aan te brengen op oxide kathoden nam de energiedichtheid van de accu maar liefst met dertig procent toe. Door die coating gaat de accu dan ook flink langer mee.

De nieuwe technologie zou volgend jaar al een rol kunnen gaan spelen op de racebaan. Overigens is de coating niet alleen goed nieuws voor coureurs in de Formule E. Ook elektrische auto’s bedoeld voor de ‘gewone’ consument kunnen langer van het laadstation wegblijven als de coating wordt toegepast.