baby

Nieuw onderzoek wijst erop dat baby’s woorden al in de baarmoeder leren herkennen. Mogelijk zorgt het ervoor dat kinderen zich taal op latere leeftijd sneller eigen kunnen maken.

Eerder onderzoek toonde al aan dat pasgeboren baby’s anders reageren op geluiden die ze al eens in de baarmoeder hoorden dan op geluiden die helemaal nieuw waren. Maar nog nooit werd er gekeken wat er nu precies in het brein gebeurt wanneer deze baby’s nieuwe of vertrouwde geluiden hoorden. Een nieuw onderzoek brengt daar verandering in.

Opname
Een internationaal team van wetenschappers verzamelde een groep zwangere vrouwen en gaf ze een opname mee die ze hun ongeboren kind regelmatig moesten laten horen. De opname liet een verzonnen woord ‘tatata’ horen. De baby’s hoorden het woord niet elke keer op dezelfde manier: soms was bijvoorbeeld de toonhoogte anders.

WIST U DAT…

…baby’s drie maanden voordat ze ter wereld komen al lettergrepen kunnen onderscheiden?

Hersenactiviteit
Zodra de baby’s geboren waren, lieten de onderzoekers de baby’s opnieuw het woord horen. Terwijl de baby’s luisterden, maten de onderzoekers hun hersenactiviteit. De baby’s die het woord in de baarmoeder al gehoord hadden, vertoonden meer hersenactiviteit dan baby’s voor wie het woord nieuw was. De hersenactiviteit wees erop dat ze veranderingen in bijvoorbeeld toonhoogte of de uitspraak van klinkers herkenden. En hoe vaker baby’s het woord in de baarmoeder gehoord hadden, hoe groter de hersenactiviteit was, zo schrijven de onderzoekers in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences.

Het onderzoek wijst erop dat de kinderen het woord en varianten ervan hadden leren herkennen. “Onze resultaten wijzen erop dat prenatale ervaringen een opmerkelijke invloed hebben op de mate waarin het brein onderscheid kan maken tussen geluiden,” zo schrijven de onderzoekers. “En dat kan een bijdrage leveren aan de taalverwerving van het kind.” Het onderzoek suggereert ook voorzichtig dat we dus al voordat het kind geboren wordt aan de taalontwikkeling van het kind kunnen werken. “Mogelijk kunnen we problemen met een genetische achtergrond dan al gaan compenseren, denk aan een taalstoornis of dyslexie.”