jeep

Hoe kan de actieradius van een elektrische auto nog verder vergroot worden? Onderzoeker Dr. Xudong Wang van de universiteit van Wisconsin-Madison heeft een goede oplossing gevonden. Hij wil autobanden inzetten die energie opwekken.

Wang en zijn collega’s hebben een tribo-elektrische nanogenerator gemaakt, die elektriciteit uit wrijving haalt. Deze generator kan op een autoband bevestigd worden. Wanneer een band het wegdek raakt en loslaat, wordt er elektriciteit overgedragen tussen de band en de weg. De nanogenerator vangt deze statische elektriciteit op en gebruikt deze energie voor de aandrijving, waardoor de actieradius van een elektrische auto vergroot.

Het team van Wang heeft een test uitgevoerd met een kleine speelgoedauto en haalden een piekvermogen van 1,79 milliwatt. De onderzoekers beweren dat de output toeneemt, wanneer de auto zwaarder is en een hogere snelheid heeft. In het paper schrijven de wetenschappers dat een elektrische auto – dankzij deze techniek – tien procent verder kan rijden dan nu.

De Tesla Model S kan straks 40 kilometer extra rijden op één lading.

De Tesla Model S kan straks 40 kilometer extra rijden op één lading.

Tientallen extra kilometers
Tien procent is heel veel. Zo heeft de Nissan Leaf een bereik van 160 kilometer. Stel, de Leaf krijgt banden met tribo-elektrische nanogeneratoren, dan stijgt het bereik naar 176 kilometer op één lading. De Tesla S zou met een stijging van tien procent van een actieradius van 400 kilometer naar 440 kilometer gaan.

Nog niet in productie
Dit is nog maar het begin. Er zijn nog genoeg openstaande vragen die nog beantwoord moeten worden. Hoeveel gaat een band met tribo-elektrische nanogeneratoren kosten? En is zo’n band net zo veilig als gewone banden?

Ontwikkelingen
Sowieso is het goed dat er wetenschappers zijn die zich focussen op het verbeteren van de elektrische auto. Veel mensen vinden een elektrische auto nog te duur of klagen over het bereik. De elektrische auto van de toekomst kan zichzelf rijdend opladen, maar dan moet er wel geïnvesteerd worden in de plaatsing van spoelen in de weg. Daarnaast werken wetenschappers aan de ontwikkeling van een goedkope, krachtige accu, zodat elektrische auto’s betaalbaarder worden.