Uit onderzoek van sociaal psycholoog Henk Aarts van de Universiteit Utrecht blijkt dat het zien van een boos gezicht mensen motiveert om beter hun best te doen om een doel te bereiken. Het is niet voor het eerst dat boosheid niet enkel een negatieve emotie blijkt te zijn. Eerder bleek ook al uit onderzoek dat een boze baas zijn werknemers een stuk creatiever maakt.

Aarts verzamelde een aantal proefpersonen en liet ze naar een scherm kijken waarop alledaagse voorwerpen verschenen. De voorwerpen werden elke keer gevolgd door een subliminaal beeld. Dit is een flitsbeeld dat zo kort op het scherm verschijnt dat we het niet bewust waarnemen, maar onbewust wel zien. Deze subliminale beelden waren gezichten met daarop een emotie: woede of angst. Ook was een foto van een neutraal gezicht te zien. De proefpersonen kregen de opdracht om na het zien van een voorwerp in een handgreep te knijpen. Zo gaven ze aan hoe graag ze een voorwerp wilden hebben.

WIST U DAT…

Uit het experiment blijkt dat mensen een voorwerp veel liever wilden hebben wanneer het gevolgd werd door een boos gezicht. De emotie die onbewust aan het object gekoppeld werd, zorgde er dus voor dat de proefpersonen veel meer moeite deden.

Na het experiment vroeg Aarts alle proefpersonen waarom ze het product in kwestie graag wilden hebben. Geen enkele proefpersoon was zich bewust van de gezichten en de invloed daarvan. Ze gaven meestal aan dat ze het product simpelweg leuker vonden. “Daaruit blijkt wel hoe weinig we weten van wat ons werkelijk motiveert,” concludeert Aarts.