Vijf uur voordat de explosie op het boorplatform in de Golf van Mexico plaatsvond, was al bekend dat een klep in de leiding lekte. Een aantal fouten in het systeem en de onjuiste beslissing van de bemanning zorgde er uiteindelijk voor dat het zo uit de hand kon lopen. Dat blijkt uit een intern onderzoek van BP.

Vijf uur voor de explosie verdwenen vloeistoffen en dat wees erop dat de klep die moest voorkomen dat olie in de zee vrijkwam, lekte. Er werden een aantal tests uitgevoerd, maar de resultaten waren dubbelzinnig. Nieuwe tests en discussie volgde. De laatste test was echter minder onduidelijk en de bemanning van het boorplatform besloot op basis daarvan gewoon door te gaan met de werkzaamheden. Een desastreuze fout. Achttien minuten voor de explosie realiseerde de bemanning zich pas hoe fout alles liep. Ze stelden alles in het werk om de schade te herstellen, maar het was te laat.

Klep
Na de explosie had de olieleiding zichzelf moeten afsluiten en zo had voorkomen kunnen worden dat de olie in zee liep. Maar ook dat ging fout. Men vermoedt dat ondanks de ravage een belangrijk deel van het systeem bewaard bleef. Doordat het deel dat het signaal moest afgeven nog in orde was, werd de klep simpelweg niet geactiveerd.

Kap
Dat de olieramp zo omvangrijk is geworden, heeft ook weer met een aantal fouten te maken. Zo heeft BP geprobeerd om een kap over de oliebron te plaatsen en de olie zo op te zuigen en te voorkomen dat deze in het water zou belanden. Maar dat werkte niet. De cementen kap had zwakke plekken waardoor onvoldoende druk op de bron kwam te staan en nog meer olie vrijkwam. BP zag dat het fout ging, maar heeft de signalen verkeerd opgepakt waardoor veel te laat is ingegrepen.

In het intern rapport komt BP er heel slecht van af. Beleidsmakers zijn al druk bezig om te zorgen dat alle schade op het bedrijf kan worden verhaald. “Ik begrijp dat mensen een simpel antwoord willen als het gaat om wie dit gedaan heeft en wie de schuldige is,” liet BP-chef Tony Hayward weten. “Maar in werkelijkheid is dit een complex ongeluk veroorzaakt door een nog niet eerder voorgekomen combinatie van fouten. Een aantal bedrijven – waaronder BP – is hierbij betrokken en het is gewoonweg nog te vroeg – en niet aan ons – om te stellen wie er fout zat.”