Een nieuwe computerbot heeft de Turing-test doorstaan. Een bot heeft in een online spel meer dan de helft van de spelers weten wijs te maken dat hij een mens was.

De wetenschappers van de Universiteit van Texas hebben met hun UT^2 bot de BotPrize gewonnen. Dat is een wedstrijd die plaatsvindt in de digitale wereld van Unreal Tournament ’04. In deze first person shooter moeten spelers tegen zowel andere spelers als tegen ‘bots’ spelen. Het doel van het spel is zoveel mogelijk tegenstanders uit te schakelen. Daarnaast kregen de spelers ook een zogenaamd ‘aanwijsgeweer’. Daarmee konden ze andere spelers aanwijzen als mensen of juist als bots. De bot die het meest voor menselijk werd aangezien won de wedstrijd.

De Turing-test

Wanneer een mens tijdens een gesprek (of spel) met een computer denkt dat hij met een mens spreekt of speelt, doorstaat de computer de Turing-test. Die is bedacht door de in 1912 geboren computerwetenschapper Alan Turing.

Meer dan de helft
De bots UT^2 en de Roemeense MirrorBot werden allebei door 52 procent van de spelers aangezien voor menselijk. Dat betekent dat ze meer dan de helft van de mensen in de wedstrijd ervan konden overtuigen dat ze geen computergestuurde robots waren. De echt menselijke spelers scoorden slechts 40 procent. De twee winnende teams zullen het prijzengeld van 7.000 dollar samen delen.

Irrationeel
Het was niet gemakkelijk om de bots in een 3D-omgeving menselijk te laten handelen. De bots moesten naast de omgeving ook rekening houden met meerdere gevechten die tegelijk plaatsvonden en over de beste strategie nadenken. Ook moest er bepaald irrationeel gedrag worden ingebouwd in de handelingen van de bots.

Menselijk gedrag
Studenten Jacob Schrum, die deel was van het UT^2-team, legt uit hoe de bots ‘denken’. “Mensen spelen het spel niet rationeel. Ze willen bijvoorbeeld wraak nemen op een bepaalde speler, terwijl dat vaak helemaal niet de slimste keuze is.” Om de bots zo menselijk mogelijk te laten lijken, moest eerst bedacht worden wat nu precies ‘menselijk gedrag’ inhoudt. “Toen we dat wisten, konden we de bots leren om richting die menselijkheid te ‘evolueren’. Het is niet genoeg om het spel te willen winnen. Dan zorg je wel dat je een bot maakt die perfect kan richten. Maar dat is helemaal niet menselijk, want echte spelers missen ook. Onze UT^2-bot ging steeds slechter schieten wanneer de afstand met de tegenstander te groot werd of wanneer een tegenstander sneller werd. Dat maakt het gedrag een stuk menselijker.”

Wist u dat…

…al meer robots de Turing-test hebben doorstaan? Ook IBM-computer Watson hoorde daarbij.

De nieuwe bots kunnen in de toekomst ook nuttig worden ingezet. Zo kunnen ze heel realistische simulatieprocessen gaan opbouwen, waarin soldaten kunnen trainen. Ook zou de techniek gebruikt kunnen worden om betere en mensvriendelijkere robots te maken. Maar vooralsnog spelen we in de toekomst in ieder geval realistischere computerspelletjes.