werknemer

Een nieuw onderzoek geeft werkgevers een goede reden om te werken aan het geluksgevoel van hun werknemers. Gelukkige werknemers zijn namelijk tot wel twaalf procent productiever dan hun ongelukkige collega’s.

Dat hebben onderzoekers van de universiteit van Warwick ontdekt. Ze baseren hun conclusie op vier experimenten met meer dan 700 proefpersonen. Een aantal proefpersonen kreeg een komisch filmpje te zien of werd getrakteerd op gratis chocolade, drankjes en fruit. Andere proefpersonen kregen vragen over recente familiedrama’s (bijvoorbeeld overleden familieleden). Vervolgens keken de onderzoekers welke invloed het geluksgevoel (of het gebrek daaraan) op de productiviteit had.

Uit het onderzoek blijkt dat de proefpersonen die gelukkig waren, veel productiever waren. Ze deden in dezelfde tijd als hun ongelukkige ‘collega’s’ ongeveer twaalf procent meer. “De drijvende kracht lijkt te zijn dat gelukkige werknemers hun tijd efficiënter gebruiken: ze verhogen de snelheid waarmee ze kunnen werken zonder dat de kwaliteit daarbij achteruitgaat,” vertelt onderzoeker Daniel Sgroi.

Het onderzoek suggereert dat een vooruitstrevend bedrijf als Google als het om de werknemers gaat goed bezig is. “Bedrijven als Google hebben geïnvesteerd in meer steun voor de werknemer en dat resulteerde in meer tevredenheid onder die werknemers,” weet onderzoeker Andrew Oswald. “In het geval van Google steeg die tevredenheid met 37 procent.” En die investering betaalt zichzelf weer terug. “Onder wetenschappelijk gecontroleerde omstandigheden levert het gelukkig maken van de werknemers echt iets op.” Wat de onderzoekers betreft een goede reden voor andere bedrijven om het voorbeeld van Google te volgen. “Dit onderzoek biedt richtlijnen voor het management in allerlei organisaties,” stelt onderzoeker Eugenio Proto. “Managers zouden ernaar moeten streven om de werkomgeving emotioneel gezond te houden.”