In Chili maken ze graag ‘footies’, in China pimpen ze hun selfie met cartoon-achtige effecten en in zuidoost Turkije is de selfie not-done.

Dat is één van de conclusies uit een grootschalig onderzoek van antropologen, verbonden aan University College London. De negen onderzoekers leefden elk 15 maanden in acht verschillende landen. De één bracht vijftien maanden door in een Engels dorpje, een ander in een stad in Noord-China en weer een ander in een gemeenschap op de grens tussen Turkije en Syrië. Aldaar deden ze onderzoek naar het gebruik van sociale media. Het levert interessante conclusies op.

Selfies
Zo blijken selfies er in het ene deel van de wereld heel anders uit te zien dan in het andere deel van de wereld. Engelse scholieren blijken voornamelijk ‘klassieke selfies’ (perfecte foto’s waar de maker helemaal opgedoft op staat) ‘groupies’ (groepsfoto’s) en ‘uglies’ (selfies waar de maker zichzelf van een onaantrekkelijke kant laat zien) te maken. In Chili bleken mensen een heel unieke selfie te hebben ontwikkeld; de footie. Op deze foto zie je alleen de voeten van de fotograaf terwijl deze televisie kijkt. In Brazilië gaan ze ook voor de klassieke selfie die vrij vaak in de sportschool wordt gemaakt.

Links een 'footie', rechts een gepimpte selfie uit China. Afbeelding: UCL.

Links een ‘footie’, rechts een gepimpte selfie uit China. Afbeelding: UCL.

China
Op het platteland van China worden selfies gepimpt met cartoon-achtige effecten (sterren, bloemen, snorren, enzovoort). Ook opvallend; in industriële gebieden in China maken de mannen hun selfies zo dat ze groter lijken. Zo kiezen ze vaak voor een haarstijl die ze een paar extra centimeters lengte oplevert. In het zuiden van India en zuidoosten van Turkije doen ze aan alle gekkigheid niet mee; ze zien een sociaal medium als Facebook als een formele omgeving en plaatsen zelden selfies. Liever laten ze foto’s van zichzelf door iemand anders maken.

Individualistisch
Maar het onderzoek levert nog meer opvallende conclusies op. Zo veegt het het idee dat sociale media ons narcistisch en individualistisch maken, van tafel. Sociale media versterken juist onze familiezin. Verder blijkt uit het onderzoek dat sociale media in sommige delen van de wereld een grote invloed hebben op de relatie tussen man en vrouw. Zo stellen sociale media jonge mannen en vrouwen in islamitisch Turkije in staat om voor het eerst langdurig en direct contact te hebben, meestal middels nep-accounts.
Ook grappig: sociale media worden vaak gezien als een bedreiging van de privacy. Maar in sommige delen van de wereld creëren ze privacy, zo stellen de onderzoekers. Denk aan Zuid-Azië waar grote families in één huis wonen en alles van elkaar weten/horen/zien. Voor deze mensen kan sociale media een vorm van privacy bieden.

“Het is verrassend hoe weinig we wisten over hoe gewone mensen wereldwijd sociale media gebruiken en de buitengewone consequenties de sociale media op hun levens hebben,” vindt onderzoeker Daniel Miller.