Deze kleine wormen zijn één van de luidruchtigste van de oceaan

Als ze het met elkaar aan de stok krijgen maken ze een opmerkelijk hard geluid.

Veel dieren die in de oceaan leven kunnen behoorlijk lawaaierig zijn. Denk bijvoorbeeld aan walvissen, maar ook garnalen en vissen kunnen van zich laten horen. Onderzoekers hebben in een nieuwe studie echter ontdekt dat ook kleine wormpjes opmerkelijk harde geluiden produceren. Sterker nog; het geluid dat deze Leocratides kimuraorum maakt behoort tot de luidruchtigste organismen in de oceaan. De studie is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Current Biology.

Decibel
Leocratides kimuraorum werd voor het eerst ontdekt in 2017 en leeft voor de kust van Japan. En tot grote verbazing van de onderzoekers kunnen deze wormpjes wel een volume van 157 decibel produceren. En dat terwijl ze zelf maar zo’n 3 centimeter lang zijn. Ter vergelijking; de blauwe vinvis kan een geluid van 188 decibel produceren en de olifant 117 decibel. Maar omdat zij veel groter zijn, kunnen ze relatief gezien niet tippen aan de Leocratides kimuraorum.

Gevecht
De kleine wormpjes zijn dus uitermate luidruchtig en kunnen behoorlijk wat herrie schoppen. Maar waarom? De onderzoekers ontdekten dat de worm harde geluiden maakt als hij het aan de stok krijgt met een soortgenoot. De twee wormen stevenen tijdens zo’n gevecht met open mond op elkaar af. “We kwamen erachter dat de wormen harde geluiden maken tijdens zo’n mondgevecht,” schrijven de onderzoekers in hun paper.

Plop!
Zoals je hierboven kunt horen maken de wormen een soort ‘ploppend’ geluid, dat je misschien wel het beste kunt vergelijken met een luide knip met de vingers. Het geluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door hun farynx in de keelholte.

“Het onderzoek laat zien dat zelfs zachte, ongewervelde zeedieren opmerkelijk harde geluiden onder water kunnen maken,” schrijven de onderzoekers. “Hoe ze dat precies doen blijft echter een intrigerende puzzel.”

"Remarkably loud snaps during mouth-fighting by a sponge-dwelling worm" - Current Biology