Dit is de eerste kleurenfoto van Perseverance op Mars (+ 3 andere foto’s)

Touchdown! Gisteravond veerden niet alleen NASA-wetenschappers op, maar ook vele duizenden Nederlanders en Belgen die live meekeken naar de afdaling van Perseverance. Minder dan 24 uur later zijn hier de eerste foto’s, gemaakt door Perseverance én van Perseverance.

De allereerste foto is gemaakt door de Hazard Cameras (Hazcams) aan de onderkant van de rover. We zien hier de schaduw van de rover en een relatief vlak Martiaans landschap. De foto’s zijn niet ingekleurd, zoals regelmatig het geval is bij veel foto’s van oudere Marsrovers. Dit komt omdat de meeste camera’s aan boord van Perseverance kleurencamera’s zijn, waaronder deze Hazcams.

Op de tweede foto zien we één van de zes wielen van NASA’s Perseverance rover. Ook deze foto is gemaakt door een van de Hazcams.

Tijd voor een spectaculaire foto van de afdaling van de rover. Deze foto is gemaakt door de descent stage – een soort jetpack met acht motoren – die ervoor zorgde dat Perseverance veilig landde op het Marsoppervlak. De rover bungelt enkele meters boven het oppervlak. Nu al de ruimtefoto van het jaar?

Veel ogen waren gisteravond gericht op Perseverance, ook die van de HiRISE-camera aan boord van de Mars Reconnaissance Orbiter. Het ruimtevaartuig boven Mars fotografeerde Perseverance en zijn parachute. Links op de foto zie je de Jezero-krater: het doel van de missie. Onderzoekers denken dat deze krater zo’n 3,5 miljard jaar geleden gevuld was met water dat door rivieren naar de krater werd gevoerd. De ‘armen’ van deze delta zijn nog steeds op de kraterbodem te aanschouwen. De foto is op 700 kilometer afstand van Perseverance gemaakt, terwijl de Mars Reconnaissance Orbiter een snelheid had van drie kilometer per seconde. Een kwestie van zeer goede timing.

De komende dagen verschijnen er vast meer foto’s. Wil je meer weten over de nieuwste Marsrover? Lees dan ook ons uitgebreide achtergrondartikel, waarin je meer te weten komt over de eerste Marshelikopter en waarin je ontdekt wat Perseverance allemaal gaat doen.

"Perseverance’s First Full-Color Look at Mars" - NASA