De ontwikkelingen van zelfrijdende auto’s gaan hard, maar er zitten ook nadelen aan. Zo blijkt uit een nieuwe studie dat we helemaal geen energie gaan besparen.

De wetenschappers van het onderzoek voorspellen dat mensen de zelfrijdende auto’s meer gaan gebruiken in situaties waarin ze anders een ander vervoersmiddel hadden gekozen. Hierdoor wordt er weinig tot geen energie bespaard.

Zelfrijdende auto
Sinds Google in 2012 een zelfrijdende auto lanceerde, gingen de ontwikkelingen op dit gebied hard. Eén van de grootste voordelen van de zelfrijdende auto was volgens velen de betere doorstroming op de weg, waardoor deze auto’s energie-efficiënter zijn. Maar uit het nieuwe onderzoek blijkt echter dat dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Als mensen in hun auto kunnen werken, ontspannen en zelfs vergaderingen kunnen houden, zou het zomaar kunnen dat zij meer de weg op zullen gaan. Van energiebesparing komt er dan niet veel terecht.

Delen

Een groot voordeel van de zelfrijdende auto is dat meerdere mensen een auto kunnen delen, omdat de auto zich zelfstandig tussen verschillende gebruikers kan verplaatsen. Dit zou het energieverbruik tussen de 21 en 45 procent kunnen verminderen.

Besparingen
De onderzoeksgroep zette een aantal voor- en nadelen op een rijtje. Zo heeft de zelfrijdende auto een efficiëntere rijstijl, is er een betere doorstroming en kunnen auto’s dichter op elkaar rijden. Ook is de kans op botsingen minder groot waardoor er minder zware onderdelen in de auto gestopt hoeven te worden en zullen autokopers minder de nadruk leggen op de prestatie van de auto. Hiermee kan een hoop energie bespaard worden. Aan de andere kant voorspellen de wetenschappers dat de zelfrijdende auto erg aantrekkelijk wordt gevonden, waardoor hij te vaak gebruikt gaat worden. Ook is het mogelijk dat mensen meer spullen zoals computers en tv’s meenemen. Dit zal weer veel energie gaan kosten.

“Zelfrijdende auto’s kunnen mensen aansporen om veel meer te gaan reizen”

Trein
Hoofdauteur dr. Zia Wadud geeft een voorbeeld. “Autobezitters kiezen nu nog vaak de trein om naar verre zakelijke bijeenkomsten te reizen, omdat de trein hen in staat stelt om te werken en te ontspannen. Het wachten op een koud perron nemen ze dan even voor lief. Maar als je straks in een auto kunt zitten waarin je ook kunt werken en ontspannen en die jou tegelijkertijd veilig naar de bijeenkomst rijdt, wordt dat misschien wel aantrekkelijker.” Ook zou de zelfrijdende auto meer gebruikt gaan worden door bijvoorbeeld ouderen en mensen met een handicap. De studie voorspelt dat hierdoor energiegebruik op de weg met 2 tot 10 procent zal stijgen.

De auteurs adviseren de beleidsmakers zich meer te richten op zelfrijdende auto’s die positievere effecten hebben op het milieu en minder op het versneld introduceren van een een compleet geautomatiseerde auto. Daarnaast waarschuwen de wetenschappers dat als automatisering de norm wordt, het noodzakelijk kan zijn om financieel in te grijpen op transportkeuzes. “Zelfrijdende auto’s kunnen mensen aansporen om veel meer te gaan reizen. Hierdoor kan het nodig worden om rekeningrijden te introduceren, waardoor negatieve energie-effecten worden opgelost,” aldus Don MacKenzie, co-auteur van het onderzoek. “Uiteindelijk is het aan de overheid om een passend beleid op te stellen om de effecten te beheersen.”