Controller
Wanneer mensen zelf hun personage in bijvoorbeeld een spel aanpassen, verandert hun waarneming van de virtuele wereld waarin zij met het desbetreffende personage spelen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Michigan. Zo overschatte een groep studenten de hoogte van virtuele heuvels, toen zij zagen dat het personage een rugzak droeg. Dit gebeurt ook in het dagelijks leven: mensen hebben de neiging om hoogten en afstanden te overschatten bij het dragen van extra gewicht.

Eén groep proefpersonen kreeg willekeurige personages aangewezen. Een tweede groep kon de personages aanpassen. In iedere groep hadden een aantal personen een personage met een rugzak en een personage zonder rugzak. Vervolgens werden de proefpersonen met hun personages in een virtuele wereld geplaatst. Hierin waren drie heuvels van verschillende hoogten te vinden. Degenen die hun personage mochten aanpassen, ervoeren de heuvels in vergelijking met de proefpersonen met een willekeurig personage als een stuk hoger en steiler. Ook overschatten zij het aantal calorieën dat nodig is om de heuvel op te lopen. “Wanneer uw personage een rugzak draagt, voelt u dit als een ballast. Het voelt alsof u ook echt problemen gaat krijgen met het beklimmen van die heuvel. Dit gebeurt echter alleen wanneer u uw eigen personage creëert en/of aanpast” concludeert S. Shyam Sundar, één van de onderzoekers.

De uitslag van het onderzoek kan gebruikt worden door gamedesigners om hun games nog realistischer te maken. Ook is het belangrijk dat spelers zelf hun personages kunnen aanpassen. Zo kunnen mensen met afwijkingen zich krachtiger voelen in een spel door hun personage fysieke hulpmiddelen te geven. Sundar: “Het bouwen van een personage met identiteit is belangrijk. Je bent je personage als dit personage door jezelf is aangepast.”