Eerste volwassen witte orka ontdekt

Wetenschappers hebben voor het eerst een volwassen geheel witte orka ontdekt. Mogelijk is het een albino.

De orka heeft de naam ‘IJsberg’ gekregen. Wie de beelden ziet, snapt direct waarom. De witte vin steekt als een ijsberg boven het water uit.

Komandorski-eilanden
De onderzoekers troffen de orka nabij de Komandorski-eilanden in de Beringzee aan. Het is beschermd gebied. Dat betekent dat de dieren er geen of in ieder geval minder hinder ondervinden van lawaaiige industrie, overbevissing en vervuiling. “In veel opzichten is IJsberg een symbool van alles wat puur is,” stelt Erich Hoyt, namens FEROP (Far East Russia Orca Project) in het persbericht dat naar aanleiding van de ontdekking is vrijgegeven. IJsberg is een verrassing en laat zien dat er nog genoeg te ontdekken valt. “De uitdaging is nu om de oceanen schoon te houden, zodat zulke verrassingen mogelijk blijven.”

Familie
Iceberg trekt op met twaalf familieleden. Deze orka’s zijn heel vertrouwd van kleur: zwart en wit. Overigens is Iceberg niet de allereerst witte orka die is aangetroffen. Eerder vonden wetenschappers er ook al twee, maar dat waren nog jongen. Iceberg is de eerste volwassen witte orka en bewijst dus dat ook witte orka’s het kunnen redden. Iceberg is een mannetje en al zeker zestien jaar oud.

Het is niet helemaal duidelijk waarom Iceberg wit is. Het zou een albino kunnen zijn, maar dat weten de onderzoekers niet zeker. Ze hopen de orka daarom in de zomer van dit jaar beter te kunnen bestuderen.

Iceberg. Foto: Far East Russia Orca Project (FEROP) / Shiftingvalues.com.

"First all-white orca bull ever observed off the Far East Russian Coast" - FEROP
"The Tip of the Iceberg" - Erichhoyt.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Far East Russia Orca Project (FEROP) / Shiftingvalues.com.