Bang dat u tijdens de kerstdagen teveel eet? Dan is dit misschien een oplossing: verbeeld u vlak voordat u aanschuift dat u uzelf helemaal voleet aan de drie gangen en het gigantische toetje. Uit onderzoek blijkt dat denken aan eten waar u naar verlangt, voorkomt dat u zich later volpropt. De studie toont aan dat denken over voedsel niet per definitie fout is.

“Mensen proberen niet te denken aan het voedsel waar ze hevig naar verlangen,” vertelt onderzoeker Carey Morewedge. “Veel onderzoeken suggereren dat het onderdrukken van die gedachten een falende strategie is.”

Proces
Of we nu voedsel naar binnen werken of we denken eraan: ons brein draait dezelfde processen. Het is vergelijkbaar met het zingen van een liedje. Als u in gedachten met de radio meezingt, werkt het brein op dezelfde manier als wanneer u dat hardop zou doen.

M&M
De onderzoekers lieten proefpersonen een serie M&M’s zien. De snoepjes verschilden in grootte en de proefpersonen mochten er één uitkiezen. Daarna kregen de proefpersonen een kom vol M&M’s, zogenaamd om een smaaktest te doen. De onderzoekers wogen de kom met M&M’s stiekem voor en na het experiment om te achterhalen hoeveel de proefpersonen aten.

WIST U DAT…

…angst voor eten een echte ziekte is?

Resultaten
De resultaten zijn overduidelijk. De proefpersonen die vóór dat ze de kom kregen, meer plaatjes hadden gezien en zich hadden voorgesteld hoe ze 30 M&M’s naar binnen werkten, aten er uiteindelijk maar twee tot vijf. Dat is de helft minder dan de mensen die in hun verbeelding drie M&M’s hadden gegeten.

Kaas
Een tweede experiment met kaasblokjes bevestigde de resultaten. Ook hier aten de mensen die er over nagedacht hadden, veel minder. Een grappig detail: proefpersonen die nadachten over M&M’s en daarna kaas kregen aangeboden, aten niet minder. Blijkbaar werkt het alleen als mensen echt denken over wat komen gaat.

Bovendien bleek de mate waarin mensen honger hadden geen effect te hebben op de hoeveelheid die ze aten. Ons brein is blijkbaar helemaal ‘in control’. De experimenten tonen aan dat niet de mentale inspanning, maar het specifiek nadenken over voedsel ervoor zorgt dat mensen minder eten. Uit nader onderzoek moet blijken of een soortgelijk trucje ook werkt tegen verslavend gedrag, zoals bijvoorbeeld roken.