piloot

Met je gedachten een vliegtuig besturen: Duitse onderzoekers tonen aan dat het kan. Piloten hoeven alleen maar te denken aan de acties die ze willen ondernemen en vervolgens volgt het vliegtuig die denkbeeldige commando’s accuraat op.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar het werkt echt zo. Duitse onderzoekers verzamelden zeven proefpersonen en plaatsten ze in een simulator. De vliegervaring van de proefpersonen liep sterk uiteen: van ervaren piloten tot een proefpersoon die nog geen vlieguren gemaakt had. Alle proefpersonen kregen een wit kapje op hun hoofd dat hun hersengolven mat. Die hersengolven werden met behulp van een speciaal voor de gelegenheid ontwikkeld algoritme omgezet in commando’s voor het vliegtuig.

Landing
De proefpersonen bleken door alleen maar te denken bijzonder goed in staat te zijn om het vliegtuig op koers te houden. Ook konden de proefpersonen het vliegtuig door te denken aan de grond zetten. Eén van de proefpersonen slaagde er zelfs in om het vliegtuig op enkele meters van de centrale lijn waarop geland moest worden, neer te zetten.

[
Met je gedachten een vliegtuig besturen: het kan! Afbeelding: A. Heddergott / TU München.

Met je gedachten een vliegtuig besturen: het kan! Afbeelding: A. Heddergott / TU München.

Gemakkelijker en veiliger
“Op lange termijn willen we vliegen voor een grotere groep mensen toegankelijk maken,” vertelt onderzoeker Tim Fricke. Door het vliegtuig met je gedachten te besturen, wordt vliegen volgens de onderzoeker gemakkelijker. “Het beperkt de werkdruk voor piloten en vergroot de veiligheid. Bovendien kunnen piloten zich vrijer door de cockpit bewegen.”

Toch zal het nog wel even duren voor piloten hun vliegtuigen daadwerkelijk met hun brein besturen. Daarvoor moeten nog de nodige hindernissen genomen worden. Eén zo’n hindernis is de ‘feedback’. Wanneer piloten op de normale manier sturen, ervaren ze weerstand. Op basis van die weerstand kunnen ze meer kracht zetten en als er juist weinig weerstand is, kunnen ze minder kracht zetten. Wanneer ze een vliegtuig met hun brein besturen, missen ze die feedback en weten ze dus niet of ze te veel of te weinig kracht zetten. De onderzoekers zullen op zoek moeten naar een alternatieve feedbackmethode om de denkers dat te laten weten.