‘Het universum scheurt op z’n vroegst over 2,8 miljard jaar uiteen’

Als uitdijing ons universum uiteindelijk fataal wordt, kunnen we voor dit moment rustig slapen: de uitdijing vormt pas op z’n vroegst over 2,8 miljard jaar een probleem.

Aan alles komt een eind. En dus ook aan het universum. Er zijn verschillende manieren waarop het universum aan zijn einde kan komen. Het kan een langzame dood worden (Big Freeze) of een soort omgekeerde oerknal (Big Crunch). Een andere optie is de Big Rip. Volgens deze theorie zal het universum steeds sneller uitdijen en op een gegeven moment zo snel uitdijen dat het uit elkaar wordt getrokken.

Wanneer?
Grote vraag is natuurlijk: wanneer gaat dat gebeuren? Wetenschappers hebben zich nu in dat vraagstuk vastgebeten en komen met goed nieuws. Het duurt nog wel even voor de uitdijing van het universum ons universum fataal wordt. Dat schrijven onderzoekers in dit paper.

Donkere energie
Het idee van de Big Rip is nog niet zo oud. Pas enkele jaren geleden, toen we meer te weten kwamen over donkere energie – de drijvende kracht achter de expansie van het universum – kwam de Big Rip in beeld. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en weten we weer ietsje meer over donkere energie. De onderzoekers hebben nu de meest recente informatie over donkere energie gebruikt om een beeld te krijgen van de toekomstige uitdijing van het heelal. Op basis daarvan kunnen ze voorspellen wanneer de Big Rip op z’n vroegst en op z’n laatst plaats zal vinden.

Helemaal niet
In hun paper schrijven ze dat de Big Rip op z’n vroegst over 2,8 miljard jaar plaats zal vinden. En wanneer vindt de Big Rip op z’n laatst plaats? Nou, er is een kans – zo blijkt uit het onderzoek – dat de Big Rip helemaal niet plaatsvindt. Overigens wil dat niet zeggen dat het universum dan toch het eeuwige leven heeft; het komt dan simpelweg op een andere manier aan zijn einde.

Wil je meer weten over de verschillende manieren waarop het universum aan zijn einde kan komen? Lees er hier alles over.