Hubble ziet oudste sterrenstelsels

ASTRONOMIE  De nieuwe Wide Field Camera 3 van de Hubble telescoop heeft een foto gemaakt met daarop de oudste en verste sterrenstelsels. Sommige van deze stelsels zijn 600 tot 900 miljoen jaar na de oerknal ontstaan en zijn daarmee de eerste stelsels in het universum. De Wide Field Camera 3 is in mei 2009 geïnstalleerd.

De nieuwste foto is de opvolger van de Hubble Ultra Deep Field uit 2004. Vijf jaar geleden richtte Hubble haar ogen op een leeg stukje hemel. Op de uiteindelijke foto waren uiteindelijk heel veel objecten te zien. Voor de nieuwe foto richtte Hubble de Wide Field Camera 3 op precies hetzelfde stukje hemel. Deze keer is er nog meer te zien.

Om de foto te maken, werd de lens van de Wide Field Camera 3 173.000 seconden (ruim twee dagen) open gezet. Op de foto is te zien hoe sterrenstelsels in de begintijd van het universum zich vormden. Wat gas en sterren waren toen al voldoende om als sterrenstelsel door het leven te gaan. De eerste stelsels waren bij lange na niet zo indrukwekkend als ons eigen melkwegstelsel. Ze hadden vaak grillige, asymmetrische patronen.

De foto is gemaakt in infraroodlicht, omdat hierdoor meer sterrenstelsels te zien zijn. In 2014 wordt de James Webb telescoop gelanceerd. Waarschijnlijk kunnen wetenschappers dan nog veel verder kijken.

Bekijk een grotere versie van deze foto.