TECHNOLOGIE  In het rapport ‘How will psychologists describe the Iphone syndrome in the future?’ concluderen onderzoekers dat veel Iphone-bezitters symptomen van het Stockholm Syndroom vertonen. Hun extreme loyaliteit jegens hun Iphone en Apple zouden de gelijkenis treffend maken. Maar is dat zo?

“Het is geen geheim dat er een enorme hype is rondom de Iphone en dat Apple waarschijnlijk de meest loyale en fantastische klanten heeft,” zo begint het rapport. Om vervolgens te suggereren dat Iphone-gebruikers hun product blind verdedigen, ondanks alle tekortkomingen en beperkingen van zowel de huidige als vroegere versies van de Iphone.

De argumenten die de Iphone-bezitters gebruiken om hun telefoon te verdedigen, doen denken aan het Stockholm Syndroom. Dit syndroom houdt in dat een gekidnapt persoon loyaliteit ervaart jegens zijn kidnapper. In 1973 werden bankmedewerkers in Stockholm zes dagen gevangen gehouden door een aantal overvallers. De bankmedewerkers raakten gehecht aan hun kidnappers en verdedigden hen zelfs.

Psychologisch gezien is dit goed te verklaren. Als mensen gedurende een langere tijd ongelukkig zijn (bijvoorbeeld tijdens zo’n kidnapping) dan krijgen zij last van cognitieve dissonantie. Dit betekent dat twee cognities (de gelukkige en de ongelukkige) tegenover elkaar komen te staan. Dat is zo’n nare situatie dat de mensen op de lange termijn een keuze moeten maken: zich neerleggen bij de ene of de andere cognitie. In het geval van het Stockholm Syndroom komen mensen in het reine met hun ongelukkige situatie en kunnen ze zelfs gehecht raken aan hun kidnapper.

Het lijkt erop dat Iphone-bezitters diezelfde loyaliteit hebben ten opzichte van hun toestel en geestelijk vader Apple. Ook al heeft de telefoon tekortkomingen en komen sommige Iphone-applicaties later uit dan die van de concurrent: de consument blijft juichen. Er zijn dan ook zeker wel overeenkomsten. Maar of we nu direct moeten vaststellen dat Iphone-gebruikers aan dit syndroom lijden? Dat lijkt wel heel kort door de bocht.