chips

Nieuw onderzoek wijst erop dat u minder chocolade of chips hoeft te eten om een voldaan gevoel te krijgen, dan u denkt. Mensen die kleinere porties snacks eten, zijn daarna net zo voldaan als mensen die een grote portie eten.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Cornell University Food and Brand Lab waar ook onderzoeker Ellen van Kleef, verbonden aan de Wageningen University aan meewerkte. Het onderzoek wijst erop dat mensen die slim willen snacken er goed aan doen om een kleine portie snacks te bereiden.

Experiment
De onderzoekers verzamelden een groep proefpersonen en splitsten deze groep in tweeën. De ene groep kreeg grote porties lekkers voorgeschoteld: 100 gram chocolade, 200 gram appeltaart en 80 gram chips. Samen leverden deze lekkernijen 1370 kilocalorieën op. De andere groep kreeg kleine porties lekkers: 10 gram chocolade, 40 gram appeltaart en 10 gram chips. Samen leverden deze porties 195 kilocalorieën op. Beide groepen kregen vervolgens zoveel tijd als ze nodig hadden om de snacks allemaal op te eten en vragenlijsten in te vullen waarop ze aangaven hoe lekker, vertrouwd of saai ze het voedsel vonden. Ook moesten ze voor het experiment aanving aangeven hoeveel trek ze hadden en hoe sterk ze verlangden naar voedsel. Vijftien minuutjes na het experiment werd de proefpersonen dat laatste opnieuw gevraagd.

WIST U DAT…

…de kleur van uw servies invloed heeft op de smaak van het voedsel dat erin of erop geserveerd wordt?

De resultaten
Het onderzoek levert opvallende resultaten op, zo schrijven de onderzoekers in het blad Food Quality and Preference. De mensen die grote porties naar binnen werkten, aten over het algemeen 77 procent meer voedsel en kregen zo 103 kilocalorieën extra binnen. Opvallend genoeg voelde deze groep zich niet meer voldaan dan de groep die kleinere porties kreeg, minder at en minder calorieën tot zich nam.

Het onderzoek wijst erop dat grotere porties ervoor zorgen dat mensen meer eten, maar dat grotere porties niet per se voor een groter gevoel van voldoening zorgen dan kleine porties. En dat is iets om te onthouden, zo stellen de onderzoekers. Als u weer eens zin heeft in chips of chocolade doet u er goed aan een kleine portie te pakken. Na afloop voelt u zich dan net zo voldaan als wanneer u een grote portie zou nemen.