Professor Ron Broglio heeft in samenwerking met boer Chris Vandenberg een applicatie voor twitter ontwikkeld. Dankzij de applicatie kunnen de koeien van Vandenberg nu twitteren wanneer en hoe ze hun melk hebben afgeleverd. Het doel? De stadsmens dichter bij het platteland brengen.

Natuurlijk hebben de twaalf koeien die gebruik maken van de applicatie geen pc in de stal gekregen. Nee; het is een sterk staaltje technologie dat het mogelijk maakt dat onder meer Gina en Cindy hun followers op de hoogte kunnen houden van hun verrichtingen. Dat levert de volgende tweets op:

@ChargeCindy “Charge Cindy (143) here. Just delivered 16.2 kgs in 10:9 seconds.”
@AttnPlease “I just squirted 9.4 kgs of milk out of my teats in 4:46 seconds. What did you do today?”

Robot
Er zijn nog maar weinig koeien die door een boer gemolken worden. De meeste bedrijven maken gebruik van een soort robot. Deze scant de koe en weet vervolgens precies of zij gemolken moet worden of niet. Als het tijd is, opent de robot de deur en kan de koe de melkstal in.

Melken
De koe gaat direct naar het voedsel en ondertussen scannen lasers haar onderkant, op zoek naar de uiers. Zodra deze gevonden zijn, maakt de robot de uiers schoon en wordt er gemolken. Zodra dat klaar is, maakt de robot de koe weer schoon en vertrekt de dame weer naar de andere stal.

Database
Terwijl de koe wordt gemolken staan de computers niet stil, maar leggen allerlei handige informatie vast. Onder meer: hoeveel melk is er uit de koe gekomen? Hoeveel melk kwam er uit elke tepel? Hoelang duurde het voor de koe klaar was? En hoeveel witte bloedcellen zitten er in de melk? Met behulp van die informatie kan de boer de melkproductie en gezondheid van de koe in de gaten houden. Professor Broglio ontwikkelde een software die deze gegevens omzet in tweets. En dan krijg je dus dit:

@ChargeGina “Tried to get in AGAIN. Still no dice. Glad I can stick my tongue in my nose. Passes the time.”

Weer
In de toekomst wil Broglio de applicatie met andere databases verbinden, waardoor de informatie nog specifieker wordt. Bijvoorbeeld door ook het weer te betrekken. Dan krijg je tweets als: “On a cold snowy night, I gave 8 kilos.”

Sexy
“Boerderijen zijn een technologische omgeving,” vertelt Broglio. “Maar mensen hebben dat beeld niet.” De tweets moeten dat veranderen. “Het idee is om het boerenbedrijf weer aantrekkelijk en sexy te maken. En mensen die een glas melk drinken van een connectie met de koe voorzien.”

Wilt u ook weten hoe het de koeien van Vandenberg vergaat? Kijk dan eens hier of hier of hier.