Wie wat wil veilen, doet er goed aan om dat op een zonnige winterdag te doen. Kunstkopers zijn in het winterzonnetje namelijk al snel bereid om twee tot drie procent meer te betalen. Dat blijkt uit onderzoek.

De onderzoekers bestudeerden de verkoopcijfers van de veilinghuizen Sotheby’s en Christie’s en legden de weersomstandigheden ernaast. De onderzoekers kozen niet voor niets voor Londense veilinghuizen: ze zijn leidend op de kunstmarkt en daarnaast is de kans op regen in Londen 50 procent. Dat maakt het bestuderen van het effect van zonneschijn wat gemakkelijker.

Mooiweereffect
Welk effect een mooie dag heeft, is vooral in de winter goed te meten. In het voorjaar en in de herfst worden er namelijk al minder kunstwerken geveild. “Maar we hebben vastgesteld dat in het voorjaar, de zomer en de herfst op mooie dagen ook meetbaar minder wordt geboden voor de kunstwerken die wel onder de hamer komen,” zo vertelt onderzoeker Rachel Pownall van de universiteit van Tilburg. “Het mooiweereffect geldt dus in het bijzonder voor de winterdagen. Dat komt misschien doordat kopers in de andere seizoenen genoeg zon zien, waardoor een plotselinge mooie dag minder op hun gevoel werkt.”

WIST U DAT…

…u zich van een groot deel van het koopproces niet eens bewust bent?

Trend
Het onderzoek past goed in de trend: wetenschappers willen steeds meer te weten komen over emoties die bij het kopen van voorwerpen komen kijken. “Uit experimentele onderzoeken is al vaker gebleken dat emoties wel degelijk een rol spelen. Ons onderzoek is het eerste dat het effect van de gemoedstoestand op economisch gedrag over een langere periode in gewone marktomstandigheden laat zien. Het resultaat van dit onderzoek toont onder andere aan dat locatiespecifieke factoren van invloed zijn op de bereidheid tot geld uitgeven en betalen.”

Hoe het komt dat het winterzonnetje dit effect op kopers heeft, is onduidelijk. Nader onderzoek moet dat uitwijzen.