kaart

Britse onderzoekers zijn erin geslaagd om een computer te leren om goocheltrucs te bedenken. Het is voor het eerst dat een vorm van kunstmatige intelligentie is ingezet om nieuwe goocheltrucs te bedenken die door mensen kunnen worden uitgevoerd.

De onderzoekers lieten de computer eerst weten hoe bepaalde goocheltrucs – zoals een kaarttruc waarbij de goochelaar zogenaamd gedachten kan lezen – in grove lijnen werkten. Vervolgens deelden ze met de computer ook de resultaten van experimenten die erop gericht waren meer inzicht te geven in hoe mensen goocheltrucs verwerken en begrijpen. Op basis van die gegevens creëerde de computer vervolgens compleet nieuwe varianten op de goocheltrucs.

Veel informatie
“Kunstmatige intelligentie kan veel grotere hoeveelheden informatie verwerken dan een persoon en veel efficiënter door alle mogelijke uitkomsten heenlopen,” vertelt onderzoeker Howard Williams. “Dus hoewel iemand in het publiek een variatie op een truc eerder gezien kan hebben, kan kunstmatige intelligentie nu psychologische en wiskundige principes gebruiken om heel veel verschillende versies te bedenken, waardoor het publiek blijft gissen.”

“Hoewel iemand in het publiek een variatie op een truc eerder gezien kan hebben, kan kunstmatige intelligentie nu psychologische en wiskundige principes gebruiken om heel veel verschillende versies te bedenken, waardoor het publiek blijft gissen”

Enthousiast publiek
De onderzoekers toonden de door de computer bedachte goocheltrucs aan het grote publiek en dat was enthousiast. Eén van de bedachte varianten op een goocheltruc met een kaartspel is nu zelfs verkrijgbaar in de Google Play Store (even zoeken op Phoney). Hierbij worden een aantal kaarten op een specifieke manier uitgestald, waarna de goochelaar – gebaseerd op schijnbaar onschuldige stukjes informatie die het publiek hem geeft – de kaart moet identificeren die het publiek gekozen heeft. Met behulp van de app kan de goochelaar die kaart vervolgens op het scherm van een telefoon tonen. De computer werd gebruikt om de kaarten op zo’n manier neer te leggen dat een specifieke kaart met zo min mogelijk informatie geïdentificeerd kan worden. Heel concreet hoeft de goochelaar – in vergelijking met de traditionele aanpak – één vraag minder te stellen alvorens deze de juiste kaart kan selecteren. De app zorgt er simpelweg voor dat de goochelaar de volgorde van de kaarten niet hoeft te onthouden.

Legpuzzel
Een andere truc waarmee de computer prima uit de voeten kon, was de magische legpuzzel. Een goochelaar maakt deze puzzel en laat het eindresultaat aan het publiek zien. De puzzel laat verschillende vormen zien. Vervolgens haalt de goochelaar de puzzel weer uiteen en maakt deze opnieuw. Op de puzzel die nu getoond wordt, missen een aantal vormen. Bij de totstandkoming van deze truc spelen verschillende factoren een rol: de omvang van de puzzel, het aantal puzzelstukjes, het aantal vormen dat verschijnt en weer verdwijnt en het aantal manieren waarop de puzzel in elkaar gelegd kan worden. Zo’n complexe situatie met veel variabelen is uitermate geschikt voor een vorm van kunstmatige intelligentie om te verwerken en variaties op deze truc te bedenken door bepaalde variabelen aan te passen.

“Kunstmatige intelligentie gebruiken om goocheltrucs te creëren is een geweldige manier om de mogelijkheden van computerintelligentie te demonstreren,” stelt onderzoeker Peter McOwan. “En het maakt ook onderdeel uit van ons onderzoek naar de psychologie van de toeschouwer. Zo vermoedden we bijvoorbeeld dat het publiek wantrouwig zou zijn omdat tijdens de truc technologie wordt gebruikt, maar dat is niet het geval.”