LHC: vanaf 30 maart wordt er eindelijk gebotst

CERN, de Europese organisatie voor nucleair onderzoek heeft een datum vastgesteld waarop in de Large Hadron Collider deeltjes met een energie van 3,5 tera-elektronvolt met elkaar in botsing worden gebracht. Het moet precies over een week, op dinsdag 30 maart gaan gebeuren.

Vorige week brak de Large Hadron Collider al een nieuw record toen deeltjes met 3,5 tera-elektronvolt werden versneld. Dat was echter eenmalig en de wetenschappers moeten, voordat ze de deeltjes laten botsen eerst achterhalen of het mogelijk is om die enorme hoeveelheid energie stabiel te houden.

“Met twee stralen van 3,5 tera-elektronvolt zijn we op de drempel van de start van het fysicaprogramma van de LHC,” legt Steve Myers van CERN uit. “Maar we hebben nog een hoop werk te doen voordat de botsingen kunnen plaatsvinden. Alleen al het plaatsen van de stralen is een uitdaging op zichzelf. Het is net zoiets als naalden over de Atlantische Oceaan gooien en er voor zorgen dat ze elkaar halverwege raken.”

Door deeltjes met een enorme snelheid tot botsing te brengen, hopen de onderzoekers meer te weten te komen over het ontstaan van het universum en mysteries zoals zwarte materie en het nog nooit waargenomen, maar voor de fysica cruciale Higgs-deeltje. Veel wetenschappers kijken reikhalzend uit naar de resultaten, maar het project heeft ook tegenstanders.