Het advies luidt: minder vlees en meer bruin brood.

Zelfs als je inname van rood vlees binnen de officiële richtlijnen ligt, loop je alsnog een verhoogd risico op darmkanker. Dat stellen Nieuw-Zeelandse onderzoekers in een nieuwe studie gepubliceerd in het vakblad International Journal of Epidemiology. Ook elk flesje bier of glas wijn verhoogt het risico op de ziekte, terwijl het eten van brood en granen de kans op darmkanker juist verlaagt.

Studie
De wetenschappers baseren zich op onderzoek naar de voeding van bijna een half miljoen Britse mannen en vrouwen tussen de 40 en 69 jaar oud, die ze gedurende vijf jaar volgden. 2609 van hen ontwikkelden in die periode darmkanker. Toen de onderzoekers deze mensen wat beter bestudeerden, kwamen ze erachter dat degenen die gemiddeld 76 gram rood en bewerkt vlees per dag aten, een 20 procent hoger risico liepen op de ziekte dan mensen die slechts 21 gram per dag nuttigden.


Wist je dat…

een Afrikaans dieet de kans op darmkanker binnen twee weken verlaagt? Het Afrikaanse eetpatroon zorgt ervoor dat de fermentatie van koolhydraten hoger is, waardoor er meer butyraat vrijkomt. en butyraat verlaagt het risico op darmkanker.

Bevindingen
Ook constateerden de onderzoekers dat het risico op darmkanker met 19 procent steeg bij elke plakje spek of ham (gelijk aan 25 gram bewerkt vlees) dat mensen per dag aten. Door dagelijks een dik plak rosbief of een stukje lamskotelet (gelijk aan 50 gram rood vlees) te eten, nam de kans op de ziekte met 18 procent toe. Maar de onderzoekers waarschuwen ook voor de inname van alcohol. Zo kwamen ze erachter dat elk flesje bier of glas wijn de kans op darmkanker met 8 procent verhoogt.

Darmkanker
Het onderzoek laat zien dat mensen die vier, of meer keer per week rood en bewerkt vlees eten, een hoger risico op darmkanker lopen dan mensen die het houden bij maximaal twee keer per week. “Er is substantieel bewijs dat rood en bewerkt vlees gekoppeld is aan darmkanker,” onderstreept hoofdauteur Kathryn Bradbury. “Echter dateert veel onderzoek uit de jaren negentig of eerder, en sindsdien zijn voedingspatronen aanzienlijk veranderd. Ons onderzoek geeft een actueler inzicht dat relevant is voor de vleesconsumptie van vandaag de dag.”

Risico verlagen
De onderzoekers komen ook met adviezen over hoe de kans op darmkanker verlaagd kan worden. Zo blijkt bijvoorbeeld dat mensen die veel vezelrijk brood en granen eten, ongeveer een 14 procent lagere kans hebben op de ziekte. “De studie laat zien dat we sommige kankers kunnen voorkomen door onze voeding te veranderen,” zegt Bradbury. “Denk aan minder bier en spek en meer granen en bruin brood.”

Volgens de onderzoekers hoef je niet rood of bewerkt vlees helemaal uit te bannen. Maar de studie laat volgens hen wel zien dat het verminderen van de inname beter is voor je gezondheid. “Je kunt vleesloze lunches of dagen proberen,” stelt Bradbury voor. “En rood vlees inwisselen voor kip, vis of peulvruchten.”