auto

Wetenschappers hebben een systeem ontwikkeld dat kan voorspellen of een automobilist iets stoms gaat doen en de automobilist vervolgens kan waarschuwen en zo hopelijk ongelukken kan voorkomen.

Er zijn reeds systemen die de bewegingen van de auto monitoren en de automobilist waarschuwen wanneer hij zich bijvoorbeeld buiten zijn baan begeeft. Maar die systemen komen pas in actie als de automobilist iets doms doet. Wetenschappers van Cornell University komen nu met een systeem dat enkele seconden voor een automobilist iets stoms doet, met een waarschuwing komt.

Het systeem in actie. Het systeem voorspelt hier op basis van de lichaamstaal van de bestuurster dat de kans op een afslag naar links het grootst is. Afbeelding: Cornell University.

Het systeem in actie. Het systeem voorspelt hier op basis van de lichaamstaal van de bestuurster dat de kans op een afslag naar links het grootst is. Afbeelding: Cornell University.

Hoe werkt het?
Het systeem monitort niet alleen de omstandigheden buiten (met name de weg die voor de auto ligt), maar ook de omstandigheden binnen. Met behulp van camera’s in de auto wordt de lichaamstaal van de automobilist in de gaten gehouden. Op basis van de lichaamstaal van de automobilist kan het systeem voorspellen wat deze gaat doen. Zo kan het systeem bijvoorbeeld aan de bewegingen van de automobilist zien dat deze op het punt staan om linksaf te slaan. Als de weg links eenrichtingsverkeer is en de automobilist die weg niet in mag rijden, kan het systeem een waarschuwing geven nog voor de automobilist de fout ingaat.

Experimenten
Uit experimenten blijkt dat het systeem in 77,4 procent van de gevallen correct weet te voorspellen wat een automobilist gaat doen. Gemiddeld kon het systeem de automobilist dan zo’n 3,53 seconden voor deze de fout inging, waarschuwen. Dat lijkt weinig, maar die 3,5 seconde kan levens redden, zo benadrukken de onderzoekers.

Hoewel de resultaten veelbelovend zijn, is er nog wel wat werk aan de winkel. Zo blijkt het systeem in de auto in zes procent van de gevallen enigszins moeite te hebben met het aflezen van gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal doordat de lichtinval in de auto verandert (bijvoorbeeld door de schaduw van bomen die in de auto valt). Ook wordt het systeem soms misleid doordat de automobilist contact zoekt met een passagier en zijn lichaamstaal dus niet direct iets vertelt over de actie die hij gaat ondernemen. In de toekomst kan het systeem wellicht uitgebreid worden met infraroodcamera’s (voor gebruik in het donker) en 3D-camera’s die met gedetailleerdere waarnemingen kunnen komen. Ook kunnen wellicht sensoren ingezet worden om de druk op het wiel te meten of vast te stellen wat de automobilist met zijn voeten aan het doen is.