Onderzoekers stuiten op tientallen mummies in Egyptische tombe

Ook de stretcher waarop de mummies naar hun laatste rustplaats werden vervoerd is teruggevonden.

In de zuidelijke plaats Aswan in Egypte hebben archeologen een goed bewaarde tombe uit het zand opgegraven. “Het graf dateert uit de late Romeins-Griekse periode en behoort tot een persoon genaamd Tjt,” zei Mostafa Waziri, secretaris-generaal van de Egyptische Hoge Raad van Antiquiteiten.

Grafkamers
Het graf bestaat uit een trap gedeeltelijk geflankeerd door grote, gebeeldhouwde blokken die naar naar enkele grafkamers leiden. In de hoofdruimte troffen de archeologen zo’n dertig goedbewaarde mummies aan, waaronder enkele jonge kinderen die in een nis waren neergezet. In een tweede kamer werden nog vier mummies teruggevonden, vergezeld met vaten waar resten van voedsel in opgeslagen lag. Twee mummies – waarschijnlijk een moeder en haar kind – waren nog steeds bedekt met een geverfd masker, gemaakt van linnen, papyrus en gips die werden gebruikt bij begrafenissen.

Teruggevonden mummies. Afbeelding: Ministry of Antiquities

Stretcher
Naast de mummies, ontdekten de onderzoekers ook een aantal bijzondere voorwerpen. Eén van deze items was een compleet intacte stretcher, die tegen een wand aan leunde. Deze stretcher, gemaakt van palmen en linnen stroken, werd vroeger gebruikt om mummies mee naar naar de tombe te vervoeren.

Voorwerpen
Bij de ingang van de grafkamer werden daarnaast vaten met bitumen gevonden, dat werd gebruikt bij de mummificatie. Daarnaast lagen er in de tombe meerdere prachtige, met goud beschilderde maskers, en een goed bewaard beeldje van de Ba-vogel die de ziel van de overledene moet voorstellen. Ook vonden de archeologen amforen en vazen terug.

De Ba-vogel. Afbeelding: Ministry of Antiquities
Een stuk van een geschilderd masker. Afbeelding: Ministry of Antiquities

In de westelijke oever van Aswan, in het gebied rond het mausoleum van de Aga Khan, hebben de onderzoekers ongeveer 300 graven in kaart gebracht die dateren uit de 6e eeuw voor Christus tot de 4e eeuw na Christus. Tussen 2015 en 2018 hadden de Egyptische archeologen al zo’n 25 graven in gebied opgegraven.

"