Oudste gesteenten op aarde zijn ontstaan tijdens planetoïde-inslag

De 4 miljard jaar oude gesteenten hebben een andere samenstelling dan gebruikelijk.

De oude gesteenten maken deel uit van de Acasta Gneiss, en gesteente-eenheid uit het noordwesten van Canada.

Samenstelling
Omdat het vier miljard jaar oude gesteente een andere samenstelling heeft dan andere gesteenten die meer typerend zijn voor de oude continentale korst, suggereert nieuw onderzoek dat ze waarschijnlijk op een heel andere – en boeiendere – manier zijn gevormd: tijdens heuse planetoïde-inslagen.

Smelten
Het onderzoeksteam gebruikte modellen om te achterhalen hoe de rotsen tot stand zijn gekomen. Zo blijkt dat ze ontstaan zijn doordat een gedeelte van de ijzerrijke basaltblokken bij zeer lage druk gesmolten is aan het oppervlak van de aardkorst. “Doordat deze rotsen op zo’n ondiep niveau zijn gesmolten, is de gemakkelijkste verklaring een planetoïde-inslag,” stelt hoofdauteur Tim Johnson. “Deze zorgde voor de nodige energie om de extreme temperaturen te bereiken, waardoor het smeltproces in gang werd gezet.”

Planetoïde-inslagen
En planetoïde-inslagen waren niet uitzonderlijk. In het geologische tijdvak Archeïcum kwamen deze wijdverspreid voor. Zo blijkt dat in dit tijdvak de aarde werd gedomineerd door een spervuur van planetoïde-inslagen en zo de samenstelling van het gesteente voorgoed veranderde. “Gezien het feit dat planetoïde-inslagen vier miljard jaar geleden zoveel voorkwamen, was het smeltproces waarschijnlijk de overheersende methode die granieten rotsen genereerde,” concludeert Johnson.

Als gevolg van het spervuur zouden er bijna geen stenen bewaard zijn gebleven uit het Hadeïcum, het geologische tijdperk dat soms als eerste wordt genoemd in de geschiedenis van de aarde. “Het enige bekende gesteente uit deze tijd is dat uit het noordwesten van Canada, dat duidelijk een andere chemische samenstelling heeft dan gebruikelijk,” besluit onderzoeker Phil Bland.

"Curtin research suggests asteroid strikes created Earth’s oldest rocks" - Curtin University