Outside the box zitten maakt creatief

Wetenschappers hebben ontdekt dat de metaforen die we gebruiken als het over creativiteit gaat een kern van waarheid bevatten.

Dat is te lezen in het blad Psychological Science. Onderzoekers verzamelden een aantal metaforen over creativiteit en keken of het letterlijk uitvoeren van die metaforen invloed had op de creativiteit.

In de doos
Zo verzamelden de onderzoekers een aantal proefpersonen en lieten deze mensen plaatsnemen in of buiten een kartonnen doos. De doos was anderhalve bij anderhalve meter groot en precies hetzelfde ingericht als de ruimte erbuiten. Ook verzekerden de onderzoekers zich ervan dat mensen in de doos geen last zouden krijgen van claustrofobie. Zowel de mensen in de doos als daarbuiten vulden vervolgens een creativiteitstest in. De mensen die buiten de doos zaten, scoorden beter.

Eén en één is…
Tijd voor een tweede metafoor, namelijk: ‘putting two and two together‘ oftewel ‘één en één is twee’. Deze metafoor werd letterlijk uitgevoerd door mensen twee helften van een object te geven. Proefpersonen die de twee helften tot één geheel maakten, waren daarna veel beter in staat om convergent te denken. Ze konden gemakkelijker een oplossing vinden voor een probleem.

De onderzoekers deden zo nog meer experimenten en elke keer bleek er een kern van waarheid in de metaforen te zitten. Toch is dat niet de enige les die we uit dit onderzoek kunnen halen. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook concluderen dat het niet handig is om een kantoor in van die kleine hokjes op te delen. Beter halen werkgevers hun werknemers uit die ‘doos’.

"To “Think Outside the Box”, Think Outside the Box" - Psychologicalscience.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Douglas Porter (cc via Flickr.com).