Het zonnevliegtuig Solar Impulse 2 is tijdelijk gestrand op Hawaï. De vlucht van vijf dagen van Japan naar Hawaï heeft de accu’s van het vliegtuig gesloopt. Er is sprake van schade door oververhitting.

De vlucht van Nagoya naar Hawaï was de heftigste vlucht tot nu toe. Op 3 juli landde piloot André Borschberg na een extreem lange solovlucht van 117 uur en 52 minuten. Borschbergs Solar Impulse 2 legde in vijf dagen tijd 7200 kilometer af, waardoor in één klap alle duur- en afstandsrecords voor zonnevliegtuigen werden verbroken.

Niet alleen voor Borschberg was de vlucht één grote uitputtingsslag. Ook de accu’s kregen het zwaar te verduren. De batterijen waren namelijk iets te goed geïsoleerd, waardoor ze hun warmte niet kwijt konden. Hierdoor liepen tijdens de vlucht de temperaturen in de accu’s te hoog op.

De succesvolle landing op Hawaï werd vorige week natuurlijk gevierd. Op de foto staan Borschberg en Piccard in de deuropening van hun Solar Impulse 2.

De succesvolle landing op Hawaï werd vorige week natuurlijk gevierd. Op de foto staan Borschberg en Piccard in de deuropening van hun Solar Impulse 2.

Overigens was Borschberg al tijdens de vlucht op de hoogte van het hitteprobleem. Helaas kon hij niets doen om de batterijen af te koelen.

En nu?
De komende weken zullen delen van de batterijen vervangen worden. Daarnaast gaat het team van Solar Impulse een oplossing zoeken om de accu’s te koelen tijdens lange vluchten. Het team verwacht dat Solar Impulse pas in augustus – en mogelijk nog later – kan opstijgen. Dan steken de Zwitserse avonturiers Betrand Piccard en André Borschberg het tweede deel van de Grote Oceaan over naar de Amerikaanse stad Phoenix. Vervolgens vliegt het zonnevliegtuig over de VS en de Atlantische Oceaan om uiteindelijk in Abu Dhabi te landen.