Sony heeft vandaag bekend gemaakt op 10 juni 2010 te starten met de verkoop van 3D-tv’s in Japan. De tv’s met een beeldbreedte van 46 inch gaan voor 350.000 yen (ongeveer 2860 euro) over de toonbank. Sinds het enorme succes van de 3D-film Avatar is de interesse in 3D sterk toegenomen.

Met behulp van elektronische brillen kan de consument nu ook in de huiskamer 3D tv-kijken. Sony hoopt tussen nu en maart 2011 zo’n 25 miljoen televisies te verkopen. Ongeveer tien procent daarvan bestaat uit 3D-tv’s.

Sony kan een succesje goed gebruiken. Het bedrijf moest de afgelopen jaren lijdzaam toezien hoe andere firma’s zoals Apple en Nintendo met de nieuwste technologieën gingen lopen. Of Sony met de 3D-tv het eigen marktaandeel gaat vergroten, is overigens twijfelachtig. Panasonic lanceert morgen al een 3D-tv in de Verenigde Staten en hoopt dat later dit jaar ook in Japan te doen. Samsung werkt ook aan een 3D-tv en gaat op dit moment gelijk op met Sony.

Deskundigen vragen zich ondertussen af of de consument werkelijk op een 3D-tv in de huiskamer zit te wachten. De speciale brilletjes zouden sommigen wel eens tegen kunnen staan. Bovendien zijn veel mensen recent overgestapt op een HD-televisie en is het de vraag of ze bereid zijn om die nieuwe tv-set opzij te schuiven voor een nieuwe rage.