Wetenschappers hebben een stuur ontwikkeld dat bestuurders met trillingen laat weten waar zij heen moeten. En dat vergroot de veiligheid.

Dankzij het trillende stuur kunnen bestuurders hun ogen namelijk op de weg gericht houden en hoeven ze niet langer naar hun navigatiesysteem te kijken. Zeker jongere bestuurders zijn gebaat bij het trillende stuur: ze zijn minder snel afgeleid en rijden dus geconcentreerder. Voor ouderen was het trillende stuur vooral een prettige aanvulling op de aanwijzingen die een stem ze gaf.

Uniek
Een trillend stuur is niet nieuw: er zijn autofabrikanten die het reeds gebruiken om bestuurders te waarschuwen voor gevaar. Toch is het trillende stuur dat de onderzoekers van de Carnegie Mellon University ontwikkeld hebben wel uniek. Zo kan het heel genuanceerde trillingen en dus veel meer informatie doorgeven. Op het stuur bevinden zich twintig punten die kunnen trillen. De volgorde waarin ze gaan trillen, kan door de onderzoekers worden bepaald. Door de puntjes van links naar rechts te laten trillen, weet een bestuurder dat deze rechtsaf moet slaan. En als de trilling van rechts naar links gaat, moet er naar links worden afgeslagen. “Door deze soorten aanwijzingen te gebruiken, maken we gebruik van hetgeen voor mensen al heel vertrouwd is en dat het maakt het gemakkelijker om het te leren,” zo vertelt onderzoeker Kevin A. Li.

Kleinste

Heeft u ‘s wereld kleinste auto al wel eens gezien?

Experiment
De eerste experimenten met het stuur zijn veelbelovend. Zestien bestuurders namen plaats in een simulator. Terwijl ze ‘rondreden’ werd onder meer hun hartslag en hersenactiviteit gemeten. Uit het onderzoek blijkt dat mensen door het trillende stuur en aanwijzingen die ze te horen kregen veel langer de ogen op de weg gericht hebben dan wanneer ze aanwijzingen op een schermpje en middels een stem krijgen. Jongere bestuurders hadden de ogen door het trillende stuur negen procent langer op de weg. Ouderen vier procent. Opvallend genoeg hielden de mensen hun ogen niet langer op de weg gericht wanneer zij aanwijzingen te zien, te horen en te voelen (via het trillende stuur) kregen.

Het onderzoek bewijst dat een trillend stuur een welkome aanvulling op bestaande navigatiesystemen kan zijn. Het is met het heel genuanceerde stuur zelfs mogelijk om aanwijzingen op maat te geven. Zo zijn ouderen er vooral bij gebaat dat aanwijzingen de cognitieve last die autorijden met zich meebrengt, verkleint. Voor jongeren is het belangrijker dat het stuur ervoor zorgt dat de weg hun onverdeelde aandacht heeft. Het moet mogelijk zijn om een stuur zo af te stellen dat het mensen kan bieden wat ze nodig hebben.