GESCHIEDENIS  Archeologie komt vaak met een prijs. In Turkije wordt het Marmaray-project – een ondergrondse trein die de Aziatische en Europese kanten van Turkije met elkaar verbinden – 4,5 jaar stilgelegd, omdat er archeologische vondsten zijn gevonden. Dit kost minimaal 350 miljoen euro.

De tunnel wordt nu pas op 28 oktober 2013 voltooid. Door de inflatie en het veranderende economische klimaat is het 700 miljoen euro kostende project 50% duurder geworden. Oorspronkelijk ging de overheid uit van prijzen in 2006.

Maar misschien is dat het ook allemaal wel waard. Door archeologische vondsten op de zeebodem zijn wetenschappers erachter gekomen dat de historie van Istanbul niet 2.700 jaar geleden, maar 8.500 jaar geleden begon. Er zijn oude muren gevonden, duizenden relikwieën, een kerk en 33 schepen. Veel van deze objecten en gebouwen komen uit de Byzantische tijd. Daaronder vonden wetenschappers nog een laag met vier menselijke skeletten en houten wapens en meubels, vermoedelijk 8.500 jaar oud.

Wanneer het Marmaray-project is voltooid, worden de twee helften van Istanbul verbonden met 13,6 kilometer aan tunnelmateriaal, waarvan 1,4 kilometer onderwater. Een ritje van het westen naar het oosten duurt slechts twee minuten. Daarnaast sluit het nieuwe tunnelnetwerk perfect aan op ander openbaar vervoer in de stad.